Bilindustrien oplever nu en stigende loyalitet blandt kunderne efter flere år med stilstand eller tilbagegang.
Det fremgår af S&P Global Mobilitys seneste halvårsrapport.
Rapporten viser, at gennemsnitlig mærkeloyalitet i første halvdel af året nåede 52,5 procent, hvilket er en forbedring i forhold til samme periode sidste år.
Tallet angiver, hvor mange bilejere, der vælger at købe samme mærke igen, når de anskaffer sig en ny bil.
Det skriver mediet Iltalehti.
En af de mest markante aktører på markedet er Tesla, som igen topper listen med en mærkeloyalitet. Hele 67,8 procent af dem, der ejer en Tesla, ville altså købe en bil fra mærket igen.
Ifølge Vince Palomarez, der har ansvar for produktloyalitet hos S&P Global Mobility, spiller Teslas strategi med en begrænset produktportefølje en væsentlig rolle i deres succes:
"Tesla har historisk set haft et stærkt bånd til sin forbrugerbase på trods af sin begrænsede produktportefølje," siger han.
Stor kontrast
Andre undersøgelser viser, at Teslas ellers kundetilfredshed er på vej tilbage.
En nylig undersøgelse fra JD Power kaster lys over, at kundernes tilfredshed med Tesla er begyndt at falde, mens andre bilproducenter oplever fremgang på netop det område.
Selvom kunderne er mindre tilfredse end normalt, afholder det dem åbenbart ikke fra at vælge en Tesla igen, når de skal have ny bil.
Her til slut er det værd at nævne, at S&P Global Mobilitys rapport primært fokuserer på det amerikanske marked, hvilket kan være medvirkende til at forklare, hvorfor et amerikansk mærke topper listen.
Spektakulære historier
Verden er stadig ved at lære elbiler at kende, og indimellem dukker der da også ganske spektakulære historier op.
Forleden blev en ejer af en Tesla blev chokeret over den pris, han blev opkrævet for reparation af sit køretøj efter 'at have kørt i regnvejr'.
To bekendte, Johnny og Rob, tog for nylig ud for at spise middag i Edinburgh på en regnfuld dag. Alt gik godt, indtil de efter måltidet skulle hjem, og deres Tesla nægtede at starte.
Ifølge Edinburgh Live ventede de næsten fem timer, før Tesla-vejhjælp nåede frem til dem, og desuden var kundeservicen mindre hjælpsom, end de havde forventet.
Alligevel endte problemerne med bilen at koste omkring 150.000 kroner.
Du kan læse hele historien i artiklen herunder.