Elbiler brager frem i store dele af Europa.
Mere end hver anden nye solgte bil er nu en elbil, og antallet af rent elektriske biler runder om lidt 300.000.
Konkurrencen på bilmarkedet har ført til, at mange bilmærker i dag kæmper hårdt mod faldende salg og svære markedsvilkår.
Blandt de hårdt ramte er Nissan, som både globalt og lokalt oplever markant tilbagegang. Alligevel finder mærket et lys i mørket med en førsteplads i en prestigefyldt kundetilfredshedsundersøgelse.
Det skriver TopGear.
Nissan har været nødt til at reducere deres arbejdsstyrke med 9.000 medarbejdere og står over for et kraftigt fald i indtjeningen.
Overskuddet er faldet med 90 procent i første halvår af 2024, primært på grund af skuffende resultater i store markeder som USA, Kina og Japan.
Desuden har Mitsubishi købt de 10 procent aktier, som Nissan tidligere ejede i selskabet, tilbage.
Trods udfordringerne klarer mærket sig overraskende godt, når det gælder kundetilfredshed.
I den amerikanske undersøgelse JD Powers 2024 US Sales Satisfaction Index indtager Nissan førstepladsen blandt volumenmærker.
"Det skrantende mærke indtager førstepladsen i JD Powers 2024 US Sales Satisfaction Index i volumenmærkekategorien," fremgår det.
Porsche ligger øverst i kategorien for premium-mærker.
Nissan står i en svær position, hvor kundetilfredshed og købsoplevelser ser ud til at være et af de få områder, der stadig giver mærket en positiv omtale. Men det er næppe nok til at afhjælpe de massive økonomiske udfordringer, som mærket står overfor på verdensplan.