Dieselmotorer tager skade af for mange korte ture: Sådan kan du løse problemet med et snuptag

Biler
Foto: Taras Verkhovynets / Shutterstock.com
Foto: Taras Verkhovynets / Shutterstock.com
Problemet kan løses uden det store besvær.

Lige nu læser andre også

For mange bilejere er dagligdagen fyldt med korte ture.

Et smuttur til supermarkedet, daginstitutionerne og arbejdspladsen er en del af hverdagen, og selvom det umiddelbart virker som skånsom kørsel, så er det ikke tilfældet.

De hyppige stop og start kan i længden belaste motoren mere, end man skulle tro.

Sådan skriver det polske bilmagasin ‘Bilindustrien’.

Slut med p-bøder: Find en automatisk p-skive, der klarer det for dig

Produkt

Navn

Pris

Forhandler

NeedIT ParkOne Solar
267,00 DKK
Til butik
Samatech Park Solar FS20
273,95 DKK
Til butik
Annonce i samarbejde med Pricerunner

Når bilen kun benyttes til korte strækninger, når motoren sjældent op på den temperatur, hvor den fungerer mest effektivt.

Optimal driftstemperatur ligger som regel mellem 80 og 90 grader. Uden tilstrækkelig opvarmning bliver motorolien for tyk, hvilket reducerer dens evne til at smøre ordentligt.

Resultatet er øget slid på vigtige komponenter - især dem med fine tolerancer, herunder krumtaplejer og ventilsystem.

Diesel og benzin har hver deres udfordringer

Dieselmotorer har brug for længere opvarmning end benzinmotorer.

I bytrafik når partikelfilteret sjældent den temperatur på over 600 grader, der er nødvendig for at forbrænde de ophobede sodpartikler.

Mange danskere betaler alt for meget for deres bilforsikring. Er du en af dem? Klik her for at se, om Find Forsikring kan skaffe dig et bedre og billigere tilbud allerede i dag. (reklamelink)

Filteret stopper til, og det kan medføre dyre reparationer. Samtidig risikerer EGR-ventilen at blive tilstoppet ved gentagne kolde starter.

Benzinmotorer er en smule mere tilpasningsdygtige, men lider også under bykørsel. De bruger mere brændstof ved kolde starter og danner belægninger i forbrændingskammeret.

Tændrør slides hurtigere, og motorens ydeevne svækkes gradvist.

Udstødning og batteri bliver også påvirket

Korte ture skader også udstødningssystemet.

Vanddamp, der opstår under kold drift, fordamper ikke og samler sig i udstødningsrørene.

Det fremskynder rustdannelse om vinteren. Katalysatoren fungerer desuden dårligere, når den ikke bliver varm nok til at nedbryde skadelige stoffer.

Batteriet lider under samme mønster. Hyppige starter kræver meget strøm, og når bilen kun køres få minutter ad gangen, får generatoren ikke mulighed for at genoplade det.

Over tid fører det til forkortet batterilevetid.

En enkel løsning kan gøre en forskel

Langturskørsel er den mest effektive måde at modvirke problemerne på.

En tur på 30 til 50 kilometer ved motorvejshastighed hver anden uge er ofte nok til at få motoren op i korrekt arbejdstemperatur, rense filtre og lade batteriet helt op.

Anbefalet til dig