Generelt har japanske biler ry for at være de mest pålidelige på markedet. Men betyder det, at alle japanske bilproducenter laver biler, der sjældent skal på værksted?
Hvis du ønsker en driftssikker japansk bil, bør du være opmærksom på disse tre mærker, som i 2025 udviser røde advarselslamper.
Nissan
Nissan har det seneste år ofte været i medierne - og ikke for noget positivt, skriver mediet GoBankingRates.
I maj rapporterede CBS News, at Nissan planlægger at fyre 15 procent af sin globale arbejdsstyrke, ca. 20.000 ansatte, efter et tab på 4,5 mia. dollars sidste år. Få måneder tidligere nedjusterede Moody's Nissans aktier til 'junk'-status.
"Nissan har haft en række problemer med CVT-gear, som stadig skaber problemer. Ejerne klager over rykvise bevægelser, slør og behov for komplette udskiftninger langt tidligere end forventet," sagde Alex Black fra bilportalen EpicVIN.
Ikke overraskende landede Nissan på sidstepladsen blandt japanske producenter i årets pålidelighedsundersøgelse fra Consumer Reports.
Infiniti
Asiatiske bilproducenter har lært, at de kan sælge luksusbiler dyrere ved at markedsføre dem under egne luksusmærker.
Toyota har Lexus, Honda har Acura, Hyundai har Genesis - og Nissan har Infiniti. Sidstnævnte lider dog af samme pålidelighedsproblemer som moderselskabet. Infiniti produceres nemlig på de samme fabrikker med de samme dele og processer, hvorfor kun logoet er anderledes.
"Infiniti har flere problemer end konkurrenterne - især på det elektriske område," sagde Andrey Smirnov, der er ejer af Silverstone Auto Spa.
"Simpel ingeniørkunst og pålidelighed hænger sammen, og Infiniti laver mere komplekse biler end andre japanske mærker."
I WhatCar's seneste undersøgelse lå Nissan som det fjerde mindst pålidelige bilmærke i verden - i selskab med MG, Alfa Romeo og Vauxhall.
Mitsubishi
Mitsubishi har også haft vanskeligheder de seneste år.
Mærket har gentagne gange måtte nedjustere sine prognoser. Sidste år faldt overskuddet med 76 procent, og i maj i år rapporterede Reuters endnu et fald på 26 procent.
Ifølge Motor1 stoppede Mitsubishi endda eksporten til USA under præsident Trumps toldsatser.
"Mitsubishi kæmper med forældet teknologi og billige komponenter. De har ikke fulgt med hverken i køreegenskaber eller langtidsholdbarhed," sagde Black.
Alan Gelfand fra German Car Depot ser samme tendens, da de oplever 'mange CVT-problemer, ud over bekymringer om byggekvaliteten'.
Mitsubishi er blevet så irrelevant i USA, at Consumer Reports slet ikke inkluderede mærket i årets pålidelighedsrapport. I JD Power's 2025-rapport lå Mitsubishi sidst blandt japanske mærker.
Hold dig fra disse mærker - og overvej i stedet mærker som Toyota, Honda, Subaru og Hyundai.