Ferrari, der er kendt for sine sportsvogne, er ikke ligefrem en klassisk masseproducent. Sidste år leverede virksomheden i alt 13.752 biler til kunder, hvilket bestemt ikke er et dårligt resultat for den italienske producent. 2024 var faktisk Ferraris bedste salgsår nogensinde.
Og intet har ændret sig siden sidste år. Ifølge Ferraris administrerende direktør, Benedetto Vigna, er produktionen for årene 2025 og 2026 allerede udsolgt. Hvis du bestiller en ny Ferrari nu, får du derfor en leveringstid i første halvdel af 2027.
Dette gælder naturligvis ikke for det lille antal biler, der allerede findes på fabrikken eller hos forhandlere, men disse interesserer sjældent kunderne. Når nogen køber en Ferrari, bliver den nemlig skræddersyet efter kundens præferencer.
Vignas udtalelse betyder, at Ferraris første elbil, der bliver præsenteret den 9. oktober i år, tidligst kan leveres til kunderne i slutningen af 2027. Ferrari har også annonceret, at de i år vil lancere yderligere fem nye modeller eller modelvarianter, herunder hybrider og plug-in-hybrider.
Virksomheden er nødt til at reducere sit modelprograms emissioner, da EU's emissionsbaserede bøder også rammer producenter af luksusbiler hårdt, skriver det finske medie KSML.
Den stigende efterspørgsel efter eksklusive biler er blevet bevist flere gange for nylig. Lamborghini satte sidste år en ny salgsrekord med 10.687 solgte biler, og kunder, der bestiller flagsskibsmodellen Revuelto nu, vil tidligst få den leveret i foråret 2027.
De personer, der reagerer hurtigt, kan dog få fat i en Lamborghini Urus-SUV allerede i 2026. McLaren har derimod udsolgt sin nye W1-model, før den overhovedet officielt er blevet sat til salg.
Den kroatiske sportsvognsproducent Rimac Automobil har oplevet samme tendens. Ifølge virksomhedens administrerende direktør, Mate Rimac, køber 'procentklubben' - den rigeste 1 % af befolkningen - alt, hvad fabrikken kan nå at producere. Dog med én undtagelse: elbiler.
Rimac indrømmer, at det var en fejltagelse at fremstille den fuldt elektriske Nevera-model, som kan fås fra omkring 2,4 millioner euro. Dens høje pris - og det faktum, at den er elbil - begrænser kraftigt den potentielle køberskare.