Det er ved at være den tid på året, hvor sommerdækkene skal skiftes ud med vinterdæk.
Selvom, at temperaturen endnu ikke har nået de magiske 7 grader, så er det værd at begynde at kigge efter nye dæk til vinterhalvåret.
Men i stedet for de klassiske, dyre vinterdæk, kan man med fordel kigge mod andre alternativer.
Sådan lyder konklusionen fra ADAC, den tyske pendant til FDM, der har testet kvaliteten af en lang række helårsdæk.
ADAC's seneste test havde til mål at give klarhed over, om helårsdæk virkelig kan erstatte sæsondæk. Testen viser, at kvaliteten varierer meget mellem modellerne, men der er positive overraskelser.
Goodyear's Vector 4Seasons Gen-3 skiller sig ud som det første helårsdæk, der opnår vurderingen "god" i ADAC's test. Dækket imponerer med en samlet karakter på 2,4 og præsterer solidt under næsten alle vejforhold.
"Dækket har ingen iøjnefaldende svagheder," lyder det fra testerne, der særligt fremhæver dets evne på våde og vinterlige veje. På tørre veje under varme forhold er præstationen dog en smule lavere, men dækket formår stadig at sikre en høj grad af køresikkerhed.
Ikke alle lever op til forventningerne
I testen blev 16 forskellige helårsdæk testet, hvoraf flere ikke levede op til forventningerne.
To dæk fik karakteren "dårlig", mens syv andre kun opnåede "tilfredsstillende". Alligevel demonstrerer testvinderen, at det er muligt at finde et dæk, der både kan være brændstofeffektivt og slidstærkt.
Goodyear-dækket har en estimeret levetid på over 60.000 kilometer og en imponerende miljøscore på 1,8, hvilket også har bidraget positivt til den samlede vurdering.
Pirelli's Cinturato All Season, som blev nummer to i testen, klarede sig faktisk bedre end Goodyear på nogle områder, men den markant kortere levetid på 33.000 kilometer trak vurderingen ned.
ADAC's eksperter understreger, at helårsdæk stadig har begrænsninger, men de bedste modeller viser markante forbedringer.
Det er altså værd at overveje, om bilens næste dæk skal være helårsdæk frem for de traditionelle sommer- og vinterdæk.