Der er ingen tvivl om, at bilmarkedet er i forandring.
Siden elbilerne er begyndt at vinde frem, er der sket mange interessante ting, og mens nogle mærker har kronede dage, er der andre, der lider.
Kinas bilindustri står over for en stor omvæltning, hvor mange mindre elbilsproducenter kæmper for at overleve i skyggen af markedsledere som BYD.
Presset er voksende, og eksperter mener, at fusioner mellem de små aktører er en nødvendig strategi, hvis de skal have en chance for at klare sig.
Sådan skriver Boosted.
Særligt bilmærker som Nio, Li Auto og Xpeng, som du ser i trafikken hver dag, er i farezonen, da deres økonomiske og strategiske udfordringer bliver mere tydelige for hver dag.
Nio har eksempelvis været nødt til at hente 3,38 milliarder kroner i frisk kapital efter at have tabt næsten seks milliarder kroner i fjerde kvartal af 2023.
"Jeg tror ikke, der er så mange virksomheder, der vil kunne overleve," lyder dommen fra Li Yanwei fra China Automobile Dealers Association.
Han peger direkte på BYD som 'elefanten i rummet' og vurderer, at de mindre mærker får svært ved at finde plads i markedet.
En anden ekspert, professor Zhu Xican fra Tongji University, ser kun én vej frem for selskaber som Nio, Xpeng og Li Auto - nemlig at de slår sig sammen.
"De skal finde sammen, omstrukturere og samarbejde så hurtigt som muligt," udtaler han.
Markedet er ifølge eksperter overfyldt og domineret af nogle få stærke spillere, og såfremt de mindre aktører ikke formår at tilpasse sig og stå sammen, risikerer de at forsvinde ud i den blå luft.