Det var helt korrekt, da FDM Test & Bilsyn ikke godkendte to Tesla Model 3, der var til periodisk syn.
Det slår Færdselsstyrelsen fast, efter at bilejerne uafhængigt af hinanden klagede over, at bilerne skulle til omsyn.
”Tidligere på året var vi ude at advare Tesla-ejerne om, at der er mange Teslaer, der har væsentligt slør i bøsninger i baghjulsophæng," siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto og fortsætter:
"Derfor er vi naturligvis tilfredse med, at Færdselsstyrelsen er enig i, at bilerne har for meget slør og derfor skal til omsyn. Men vi er kede af, at forbrugerne står med en forholdsvis ny bil, der har nogle fejl, som ikke bør være der, og som gør, at den ikke kan godkendes til et bilsyn."
Normalt oplever man først slør i hjulophæng på ældre biler, som har kørt mange kilometer, men FDM har set flere Tesla-modeller med fejlen forholdsvis tidligt i bilens levealder og for flere biler allerede inden første syn.
Derfor har FDM også taget kontakt til Tesla for at få dem til at løse problemet.
”Vi forventer, at Tesla hjælper bilisterne, da det ikke er rimeligt, at forbrugeren står med en ekstra udgift til reparation og evt. omsyn, fordi bilen har en fejl, den ikke burde have”, siger Lone Otto.
FDM har tidligere beskrevet, at der er adskillige tilfælde af væsentligt slør i baghjulsophænget og i ratstammen på den populære Model 3, men også på Model Y.
De indberettes både til FDMs rådgivning, hvor medlemmer henvender sig, og på FDMs testcentre, hvor sløret er velkendt i forbindelse med syn og garantitest.
FDM kunne i januar fortælle, at knap hver fjerde af de Tesla Model 3 årgang 2020, der sidste år var til syn, dumpede blandt andet på grund slør i vigtige dele. For øvrige elbiler var dumpeprocenten blot ni procent.
Problemet for de Tesla-ejere, der har biler med de nævnte problemer, er, at Tesla vurderer, at sløret ligger inden for deres tilladte tolerance i forhold til deres værkstedsmanual. Derfor er det vigtigt at søger juridisk rådgivning.
FDM anbefaler, at man får testet bilen hos en uvildig for at få kontrolleret om bilen har slør.
Er der stadig garanti på bilen, anbefaler FDM, at man fastholder over for Tesla, at slør i hjulophæng er omfattet af fabriksgarantien. Vil de ikke udbedre fejlene, anbefaler FDM, at man får juridisk rådgivning, inden man selv får udbedret fejlen.