Ejere af dieselbiler jubler: Får kæmpe rabat

Biler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Langt om længe er der glædeligt nyt til de danske dieselbilejere.

Mest læste i dag

I dag, den 15. april, har finansminister Nicolai Wammen præsenteret den nye, grønne aftale, som har til formål at fremme et grønnere Danmark.

Sidste måned var der politisk flertal for, at man skulle fordele omtrent 5 milliarder kroner på fra 'det grønne råderum', og det viser sig nu at komme næsten 700.000 bilister til gode.

Det er ikke nogen hemmelighed, at en ny dieselafgift på 0,5 kroner per liter træder i kraft i 2025. Selvom den afgift ikke er noget, dieselbilejerne jubler over, så står det ikke så skidt til endda.

De får nemlig en samlet rabat på 300 millioner kroner i 2025 og 2026.

Det skriver Finans.

Den tidligere omtalte aftale, som støttes af SF, Konservative, Enhedslisten og De Radikale, har til formål at hjælpe med mere natur, renere drikkevand og mindre klimabelastning.

Detaljer fra Skatteministeriet afslører dog, at aftalen også indebærer dieselbilejerne, som vil få reduceret deres udligningsafgift, som de betaler ud over den grønne ejerafgift, fordi brændstofafgiften på benzin er højere end den, der er på diesel.

Den nye dieselafgift vil ifølge aftalepapiret koste dieselbilejere op mod 1,3 milliarder kroner fra 2025 til 2030. Husholdningerne kompenseres dog kun med 300 millioner kroner i 2025 og 2026.

Hurtigt hovedregning fortæller os, at det resulterer i en regning på omtrent 1 milliard.

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard fremhæver, at afgiftsstigningen er en nødvendig del af den grønne omstilling:

"For at nå i mål med den grønne omstilling er vi nødt til at gøre det grønne valg lettere. Det gør vi med aftalen i dag. Vi forhøjer dieselafgiften som led i at nå vores klimamål i 2025 og 2030 og poster flere penge i fjernvarmepuljen. Det er grøn handling, der virker."

Efterfølgende detaljer fra Skatteministeriet har dog afsløret, at dieselafgiften vil blive udlignet krone for krone i bilejernes fremtidige udligningsafgifter. Desuden får dieselbilejerne en ekstra rabat på 150 millioner kroner både i 2025 og 2026.

Signe Munk, politisk ordfører i SF, beskriver rabatten som et kompromis:

"Vi synes, at det er et rimeligt kompromis, hvor det bliver dyrere at køre i dieselbilen og billigere at eje den. Det er en rimelig løsning for klimaet. Det er jo trods alt, når man kører i dieselbilen, at den udleder CO2, og ikke når den står i garagen."

Anbefalet til dig