Kinesiske elbiler har på kort tid markeret sig som en voksende aktør på det europæiske marked.
Med attraktive priser, avanceret teknologi og en aggressiv ekspansionsstrategi har mærker som NIO og BYD vundet frem blandt forbrugere.
Alt er dog ikke fryd og gammen.
De kinesiske bilmærkers databehandling og tilknytning til Kina vækker bekymringer om en potentiel sikkerhedsrisiko.
Sikkerhedsekspert Tor Indstøy, der til daglig arbejder hos Telenor, har sammen med et team undersøgt datatrafikken fra en kinesisk NIO-familiebil.
Projektet, kaldet "Lion Cage", afslørede omfattende kommunikation mellem bilen og Kina. "Vi finder overraskende meget datatrafik mellem bilen og Kina. Det var en overraskelse. Det havde vi ikke forventet," fortæller Indstøy til NRK.
Han opfordrer nu myndighederne til at evaluere de risici, som teknologien kan medføre for samfundet.
Seniorrådgiver Martin Bernsen fra den norske sikkerhedstjeneste PST understreger, at kinesiske myndigheder har krav om, at kommercielle virksomheder bidrager til militær udvikling.
"Det betyder, at teknologi og viden fra alle kinesiske aktører skal stilles til rådighed for det kinesiske militær," forklarer han.
NIO, der er en af de største kinesiske elbilproducenter, afviser ifølge E24 anklagerne. Bilimportøren påpeger, at bilernes data kun behandles efter brugernes samtykke og anonymiseres for at beskytte privatlivet.
Talsmand Vijay Sharma udtaler, at "tekniske køretøjsdata behandles, anonymiseres og krypteres udelukkende i køretøjet og deles ikke med NIOs cloud-tjeneste, medmindre brugeren har givet samtykke til dette."