I det kolde januarvejr står bilister over for en stor udfordring, der omhandler at få varmet bilen op.
Seb Goldin, der er direktør i en køreskole, advarer nu mod en almindelig praksis, som kan skade på både bil og miljø.
Det skriver Daily Star.
Ifølge Seb Goldin bør man lade være med at varme motoren op ved at få bilen op i høje omdrejninger, som alt for mange gør, når de skal have deres bil varmet op:
Bilproducenter anbefaler faktisk at starte bilen og køre med det samme frem for at lade den køre i tomgang.
Årsagen er, at en kold motor, der kører i tomgang, frigiver skadelige forurenende stoffer, og deruover det også beskadige motoren på længere sigt.
En anden vigtig faktor er bilens batteri:
"Batteriet skal arbejde hårdere for at prøve at starte en kold motor", siger Seb Goldin. Han tilføjer, at det er klogt at udskifte et svagt batteri inden vinteren for at undgå problemer.
For at være forberedt på udfordringer med at starte bilen i koldt vejr, råder eksperten bilister til altid at have startkabler klar.
Hvis bilen ikke starter, og man hører en blød klynkende lyd, kan det være et tegn på, at batteriet er fladt.
De lave vintertemperaturer påvirker den kemiske proces i bilbatterier, hvilket nedsætter deres effektivitet og opladningskapacitet.
For at forlænge batteriets levetid anbefales det, at chauffører slukker for alt elektronisk udstyr, før de slukker motoren ved turens afslutning.