Danskerne har for alvor taget elbilerne til sig.
Mere end hver anden nye solgte bil er nu en elbil, og antallet af rent elektriske biler runder om lidt 300.000.
Derfor er der efterhånden snart ikke den bilproducent, der ikke har investeret både tid, penge og energi i at udvikle på teknologien.
Udviklingen fortsætter med pendulfart, og det er det nyeste skud på stammen fra Peugeot et ganske fint eksempel på.
Det franske bilmærke udvider sin elbilportefølje med en ny Long Range-version af den populære E-3008, som lover både længere rækkevidde og mere kraft.
Det skriver det norske techmedie tek.no.
Pegeuotens nye batteri på 96,9 kWh – en markant stigning fra den tidligere 73 kWh-version – skal ifølge WLTP-normen give op til 700 kilometers rækkevidde.
Batteriet tilføjer dog 42 kg ekstra vægt, hvilket bringer den samlede batterivægt op på 562 kg.
Motoren er også blevet opgraderet fra 210 til 230 kW, hvilket giver bilen et ekstra løft i ydeevne. Hurtigladningen forbliver på 160 kW, men ladetiden forbliver den samme som på Standard Range-modellen: ca. 30 minutter fra 20 til 80 procent.
Peugeot sigter dermed mod at fastholde en balance mellem kraft og praktisk anvendelighed.
E-3008 Long Range placerer sig som en konkurrencedygtig familie-SUV i det kompakte segment.
Med en længde på 4,54 meter konkurrerer den direkte med modeller som Volvo EX40, Ford Explorer EV og BMW iX1.
Med en bagagerumskapacitet på 520 liter og mulighed for at trække op til 1.200 kg, henvender E-3008 Long Range sig til familier, der ønsker både praktisk anvendelse og lang rækkevidde i hverdagen.
Til sammenligning kan Renault Scenic E-Tech når 622 kilometer. Volkswagen ID.7, en større fastback-model, tilbyder op til 705 kilometers rækkevidde, men den er også dyrere end Peugeoten er.
Peugeot bygger E-3008 i Sochaux, Frankrig, og en firehjulstrukket version er også på vej, hvilket vil udvide bilens appel yderligere.