Når vinterkulden sætter ind, og sneen dækker vejene, frygter mange elbilister tanken om at løbe tør for strøm midt i en snestorm.
I starten af 2024 blev dette spørgsmål ganske aktuelt, da utallige billister pludselig blev sneet inde på E45 i Østjylland.
Men hvor bekymret skal man egentlig være for, at elbilen løber tør for strøm i en lignende situation?
Det har en ny tysk test givet svaret på.
g viser, at moderne elbiler klarer sig bedre i vinterens trafikpropper, end mange måske forestiller sig.
Den tyske bilorganisation ADAC testede to små elbiler, Renault Zoe og Volkswagen e-Up, i temperaturer mellem -6 og -14 grader. Begge biler blev udstyret med tændt sædevarme og parkeringslys, mens kabinen blev holdt varm.
Efter 12 timer havde Renaulten brugt 70 procent af batteriet og Volkswagen 80 procent. Beregninger viste, at Zoen kunne holde i 17 timer og e-Up’en i 15 timer, før batterierne løb tør.
Ifølge elbilekspert den svenske Robert Granström behøver elbilister ikke frygte vintertrafik. "Nyere elbiler har typisk batterier på 50-60 kilowatttimer, og det kræver kun 24 kilowatttimer at holde varmen hele natten," forklarer han til Dagensps.
Faktisk kræver elbiler mindre energi at holde varme i tomgang sammenlignet med biler med forbrændingsmotorer, som dog har den fordel, at de kan tankes med en reservedunk.
Testen understreger, at elbiler er robuste i vinterkulde, men forberedelse er afgørende.
Sørg for at starte køreturen med fuldt opladet batteri, især i risiko for snevejr, og overvej brug af energibesparende funktioner. Med de rette forholdsregler kan elbilejere trygt navigere gennem vinterens udfordringer.