Elbiler er blevet mere udbredte og populære som en del af den grønne omstilling.
Men med den avancerede teknologi og konstante netforbindelse følger nye udfordringer.
Hackere ser i stigende grad elbiler som et oplagt mål for cyberangreb – en trussel, der vokser i takt med digitaliseringen af transportsektoren.
Digitale sårbarheder i elbiler
Elbiler er udstyret med komplekse systemer, der konstant udveksler data.
Alt fra batteristyring til infotainment afhænger af software, hvilket øger risikoen for cyberangreb. IT-sikkerhedsekspert Leif Jensen fra ESET Nordics advarer ifølge MereMobil om, at installation af tredjepartsudstyr udgør en betydelig trussel mod sikkerheden.
Tredjepartsudstyr skaber bagdøre
Mange elbilsejere installerer ekstraudstyr for at tilpasse deres køretøj.
Men produkter, der tilsluttes bilens elektronik via OBD-stikket, kan fungere som bagdøre for hackere.
Ifølge Jensen er mange af disse enheder produceret uden tilstrækkelig sikkerhedskontrol, hvilket gør dem sårbare over for angreb, der kan kompromittere bilens vigtigste systemer.
Falske QR-koder ved ladestandere
Et nyt cybertrick kaldet "quishing" spreder sig også.
Her placerer hackere falske QR-koder på ladestandere for at lokke bilister til at afgive følsomme oplysninger, herunder betalingsdata.
Mange bilister opdager ikke, at koderne er falske, fordi de ofte ser professionelle ud.
Truslen er voksende
Leif Jensen påpeger, at hackere primært er motiveret af økonomisk vinding.
Men angreb på elbiler kan også udgøre en bredere sikkerhedsrisiko, hvis organiserede kriminelle eller fjendtlige stater retter deres opmærksomhed mod infrastrukturen.
Sådan beskytter du dig
For at undgå at blive offer for cyberangreb anbefaler eksperterne følgende:
Brug originale produkter: Undgå ukendte tredjepartsprodukter.
Pas på QR-koder: Brug kun officielle betalingsmetoder ved opladning.
Opdater software: Sørg for, at bilens systemer er opdaterede.
Overvåg netværksaktivitet: Vær opmærksom på mistænkelig aktivitet, hvis din bil er online.
Cybertruslerne mod elbiler understreger, at øget digitalisering kræver øget årvågenhed.
Teknologien gør transporten smartere og mere bæredygtig, men det kræver også, at ejere beskytter sig mod de risici, som følger med.