Selvom elbiler i stigende grad præger de danske veje, kører mange tusind danskere stadig i dieselbiler.
For dem, der holder fast i diesel, vækker en ny potentiel skandale bekymring.
Over ni år efter den berygtede Volkswagen dieselskandale, hvor manipulerede emissionsdata chokerede bilverdenen, er der muligvis en ny og endnu større dieselskandale under opsejling.
The Times rapporterer, at de britiske myndigheder er i gang med en omfattende efterforskning, som kan få vidtrækkende konsekvenser for dieselbilejere.
Efterforskningen i Storbritannien omfatter 47 bilmodeller fra elleve producenter og undersøger i alt tyve forskellige bilmærker for mulig emissionssvindel.
Den britiske miljøorganisation ClientEarth, der arbejder med miljølovgivning, har presset på for en undersøgelse af, om flere bilproducenter, ligesom Volkswagen, har udstyret dieselmodeller med ulovlige snydeanordninger.
Efterforskningen, som blev indledt i starten af året, fokuserer på biler registreret mellem 2009 og 2019. Ifølge The Times kan efterforskningen omfatte op mod 200 bilmodeller og potentielt påvirke to til seks millioner biler i Storbritannien alene.
Volkswagens såkaldte "dieselgate" skandale i 2015 afslørede, hvordan et computerprogram bevidst manipulerede emissionsniveauerne under testforhold, så bilerne udledte langt mindre nitrogenoxid end under almindelig kørsel.
Skandalen medførte enorme tilbagekaldelser og reparationer samt erstatningskrav fra bilejere verden over. Den aktuelle efterforskning, der nu også omfatter andre bilmærker, blev udløst efter en anmodning fra ClientEarth, og dommen fra EU-Domstolen sidste år giver nu også bilejere mulighed for at søge erstatning, hvis de har købt en dieselbil med en snydeløsning.
Hvis de britiske myndigheder finder beviser på svindel, vil bilproducenterne sandsynligvis stå over for omkostningstunge tilbagekaldelser og reparationer samt erstatningskrav fra bilejere, der føler sig vildledt af manipulerede emissionsdata.