Der er mange ting at tage højde for, når man køber bil.
Ting som hvor hestekræfter den har, hvor langt den kører på litteren og om den har automatgear er blot nogle af tingene, men en ny undersøgelse viser, at det faktisk er en helt anden ting en tredjedel af bilkøbere har som et afgørende krav i bilen.
Det skriver Autonews.
Undersøgelsen, som er foretaget af konsulentvirksomheden McKinsey, omfatter 30.000 respondenter fra hele 15 lande, og viser, at muligheden for at få mobilapps koblet op til bilens skærm er en topprioritet for mange.
En tredjedel af forbrugerne siger nemlig, at de nægter at købe en bil, der mangler smartphone-integration, og de fleste ønsker ikke et egenudviklet system fra fabrikanten.
På trods af den stigende efterspørgsel efter mobilintegration gennem Apple Carplay og Android Auto understøtter alle nye biler ikke systemerne.
Tesla Model Y, som har været Danmarks bedst sælgende bil, mangler eksempelvis funktionen, selvom den har et særdeles veludviklet infotainmentsystem.
Flere vil bruge telefonen end bilens eget system
Ifølge McKinseys Kevin Laczowski er der en åbenlys risiko ved at droppe problemfri smartphone-integration.
Undersøgelsen afslører, at kun 35 procent af de adspurgte vil bruge bilproducentens eget system, hvis understøttelsen af Apple CarPlay og Android Auto fjernes.
Hele 52 procent vil i stedet bruge deres smartphones, hvilket kan være problematisk, da det er forbudt at bruge mobiltelefoner under kørsel og resulterer i et klip i kortet.
De nyeste versioner af Apple CarPlay og Android Auto tilbyder endnu flere funktioner og kan overtage flere skærme og funktioner i bilen.
Bilproducenter som Audi, Ford, Mercedes, Nissan og Volvo har allerede åbnet op for muligheden trods tilbageholdenhed for integrationen, og det indikerer klart, at trenden med fuld mobil integration kun vil vokse fremover.