Én ud af 10 fortryder at have købt en elbil: 3 mærker er især fremhævet

Biler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Cirka 10% af ejere af elbiler fortryder deres køb, men disse tal varierer betydeligt afhængigt af bilproducenten. BMW topper listen over mærker, som ejerne mest fortryder at have købt.

Lige nu læser andre også

Ifølge en nylig undersøgelse udført af American Trucks, fortryder omkring 10% af elbilejerne deres valg, men dette tal varierer betydeligt afhængigt af producenten.

Undersøgelsen, som spurgte 501 amerikanske ejere af elbiler, hvordan de havde det med deres køb, afslørede også, at cirka 8% af ejerne ønsker at vende tilbage til en benzin- eller dieselbil.

Indtast din nummerplade i formularen fra Samlino herunder, så kan du hurtigt og nemt se om du kan spare penge på din bilforsikring. (Reklamelink)

De primære grunde, som de adspurgte angav for at fortryde købet af en elbil, var manglen på ladestationer (56%), batterinedbrydning (50%), lange opladningstider (46%), begrænset rækkevidde (42%) og bilens gensalgsværdi (35%).

Den sjette årsag, som elbilejere angav for deres fortrydelse, var bilens oprindelige pris (33%) - en faktor, de dog kunne have vurderet, inden de købte bilen.

Ifølge undersøgelsen er ejere fra Generation Z - personer født mellem midten af 1990'erne og begyndelsen af 2010'erne - dem, der fortryder mest at have købt en elbil: 15% udtrykker utilfredshed med deres valg.

De personer, der har købt deres første elbil for mindre end et år siden, er de mest tilbøjelige til at fortryde det (12%). I gennemsnit oplader ejere, der fortryder deres køb, bilen på offentlige ladestationer 10 gange om måneden - dobbelt så meget som dem, der er tilfredse med deres beslutning.

Et af de mest interessante resultater fra undersøgelsen er, hvor stor forskel der er i graden af fortrydelse baseret på bilens mærke. BMW topper listen: 20% af ejere af en elbil fra det tyske mærke, svarende til én ud af fem, fortryder købet. Kia-ejere (15%) og Tesla-ejere (10%) runder top-3 af.

"Selvom elbiler markedsføres som bekvemme og bæredygtige, kan de specifikke udfordringer for hvert mærke påvirke ejernes tilfredshed," forklarer Paul Knoll, marketingdirektør hos American Trucks.

"BMW-ejere tilbringer i gennemsnit over 11 timer om måneden på at oplade bilen uden for hjemmet, hvilket kan bidrage til deres højere grad af fortrydelse," uddyber Knoll.

I bunden af listen findes Nissan (8%), Ford (7%), Chevrolet (5%), Toyota (4%) og Hyundai (3%). Ifølge American Trucks' rangering er der 13% af de utilfredse, som ejer andre mærker, hvilket efterlader 15% af de adspurgte, hvis bilpræferencer ikke er specificeret.

Anbefalet til dig