For mange danskere er en ny bil lig med en brugt. Faktisk skifter op mod 450.000 biler hvert år ejer.
Stadig flere af dem bliver elbiler, men ser man sig ikke for, risikerer man at få fejl og mangler med i handlen - også når bilen kører på el.
Derfor lancerer FDM Test & Bilsyn nu en brugtbiltest for elbiler, der er udviklet i samarbejde med FDMs tekniske rådgivning.
Med 135 tjekpunkter og test af flere af bilens assistentsystemer som vognbane- og blindvinkelassistent er den markedets mest omfattende brugtbiltest.
Derudover testes bilens AC-ladning på en 11 kW-lader, antallet af faser bilen kan lade med, samt om bilens nødlader lever op til Sikkerhedsstyrelsens anbefaling.
Det er også muligt at tilvælge en såkaldt flash-test af bilens højvoltsbatteri. Den giver et aktuelt billede af højvoltsbatteriets tilstand, og om der er lagret fejl på batteripakken eller bilens 12-voltsbatteri.
Når flash-testen skal tilvælges, skyldes det, at der kan være tilfælde, hvor batteriet allerede er blevet testet, og dermed er det ikke relevant at teste igen.
”Der er sket et boom i salget af brugte elbiler, og det marked vil kun blive endnu større de kommende år. Samtidig ved vi fra vores rådgivning, at mange har bekymringer i forbindelse med køb af især brugt elbil. Derfor har vi i forlængelse af FDMs eksisterende brugtbiltest udviklet en test for elbiler, som skal give bilkøberne den nødvendige tryghed,” siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.
At det gælder om at se sig godt for, når man køber en brugt bil, viste en undersøgelse, FDM lavede sidste år. Ud af samlet 2.026 brugtbiltests af fem populære bilmodeller fandt FDM i gennemsnit fejl for 4.500 kroner.
Undersøgelsen viste også, at nyere biler har færre fejl end tidligere. Til gengæld bliver de dyrere at reparere.
”Ligesom man ikke køber et hus uden at få lavet en tilstandsrapport, er det FDMs anbefaling, at man altid får en uvildig til at gennemgå den bil, man har kik på. Det er nemlig langtfra alle biler, der er i lige så god stand, som de giver sig ud for, og det kan blive dyrt, hvis det efterfølgende viser sig, at bilen har fejl. Derfor er det vigtigt, at man også her får lavet en tilstandsrapport,” siger Lone Otto.