Markedet for opladning af elbiler kan være uoverskueligt, men en af de vigtigste overvejelser for nuværende eller kommende elbilister er, om det er muligt at få installeret en ladeboks derhjemme. Det skriver Avisen.
Billigst med ladeboks derhjemme
Forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra FDM anbefaler en ladeboks i hjemmet for langt de fleste elbilister:
"For langt de fleste vil det være billigst med en ladeboks derhjemme, så man har mulighed for at lade på de billigste tidspunkter om natten."
Elbilister kan vælge at købe eller leje en ladeboks, men som med andre abonnementsløsninger vil leje ofte være dyrere i det lange løb. Samtidig skal man overveje en serviceaftale, som gør det muligt at få refusion af elafgiften – dog kun hvis boligen ikke har solceller, elvarme eller varmepumpe.
Offentlige ladestandere kræver prissammenligning
Hvis en hjemmelader ikke er en mulighed, eller hvis man ofte har behov for opladning uden for hjemmet, findes der mange forskellige ladeoperatører. Ifølge Ilyas Dogru bør elbilister sammenligne priser på samme måde, som når man tanker benzin eller diesel. Flere apps kan hjælpe med at finde de billigste ladestandere.
"Markedet for opladning af elbiler er forholdsvis ungt med stort behov for forbedringer, så det bliver nemmere for bilisten at gennemskue både pris og muligheder," siger han.
Kører du langt, bør du overveje flatrate-abonnement
For bilister, der kører under 25.000 kilometer om året, er en hjemmelader og en prisbevidst tilgang til offentlige ladestandere ofte den bedste løsning. Men for dem, der kører over 25.000 kilometer årligt, kan et flatrate-abonnement være en fordel.
"Kører man over 25.000 kilometer om året, bør man overveje et flatrate-abonnement, der gør, at man kan lade ubegrænset både ude og hjemme," forklarer Ilyas Dogru.
Markedet er i udvikling
Ifølge markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen er det afgørende for elbilister at jagte den billigste pris per kilowatt-time, da prisforskellen mellem ladestandere kan være stor.
"Det kan godt kræve lidt benarbejde fra en elbilist at få overblikket og gennemskue markedet," siger han og tilføjer:
"Men det kan betale sig, for det kan variere meget, hvad det koster at oplade elbilen fra ladestander til ladestander."
Han håber, at priserne vil blive enklere og mere gennemsigtige i fremtiden.