“Vi vidste, det var på høje tid at introducere en pickup-emoji, da vores kunder begyndte at efterspørge den,” forklarer Joe Hinrichs, Fords globale præsident. ”Taget vores pickup-bilers enorme popularitet i betragtning er der ingen bedre end netop Ford til at bringe en pickup-emoji til verden.”
Ford Ranger er Europas bedst sælgende pickup-bil. Den blev solgt i 26.700 eksemplarer i første halvdel af 2019 og satte rekord for andet kvartal af året med en salgsstigning på 8 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Venter på godkendelse
I 2018 fremlagde Ford et prototypeforslag til en pickup-emoji til det såkaldte Unicode Consortium – organisationen der gennemgår og godkender nye emojis. Fords emoji-forslag er nu blevet shortlistet som kandidat til optagelse i en fremtidig version af Unicode, der i digital sammenhæng er en samlebetegnelse for de mest udbredte tegnsæt.
Fords forslag til pickup-emojien er udviklet til at falde i forbrugernes moderne smag. ”Vores hold har brugt lang tid på at gennemtrawle diverse fora, chatte med influencers og holde øje med sociale feeds for virkelig at forstå vores kunders behov,” udtaler Craig Metros, designchef for Ford i USA. ”De efterspørger en emoji, der er både frisk, stilfuld og balancerer mellem alt det, en pickup-bil står for. Resultatet vil give glade smileyer over hele linjen.”
Hvis Fords pickup-emoji bliver endeligt godkendt tidligt i 2020, vil dens design blive tilpasset forskellige mobile enheder og forbrugere.