Hvis man regelmæssigt tanker benzin på sin bil har man helt sikkert overvejet, hvad forskel det gør, om man vælger oktan 95, 98 eller 100.
Mange bilister er overbeviste om, at 98 oktan benzin giver deres bil mere kraft og bedre ydeevne.
Sådan er det dog ikke altid.
Det skriver Galp ifølge noticiasaominuto.
Forskellen mellem 95 og 98 benzin ligger ifølge mediet hovedsageligt i oktantallet og ikke i en markant forbedring af bilens præstation, medmindre bilen er designet til at drage fordel af det højere oktantal.
Galp forklarer, at både 95 og 98 benzin gennemgår samme raffinering, men tilsætningsstoffer som oktan og bioethanol adskiller de to typer.
98 benzin indeholder op til 10 % bioethanol, mens 95 benzin kun indeholder omkring 5 %. Oktantallet angiver benzinens modstand mod kompression i motoren.
Højere oktan kan betyde bedre ydeevne og acceleration, men kun for motorer, der er bygget til det.
En motor designet til 95 oktan vil altså ikke opleve nogen forbedringer ved brug af 98 oktan benzin.
"Motorer har et specifikt kompressionsforhold," understreger Galp, hvilket betyder, at en bil ikke automatisk forbedrer sig, bare fordi man skifter til højere oktan. Tværtimod vil føreren blot betale mere for brændstof uden at få nogen reel gevinst i ydeevne.
Omvendt kan der opstå problemer, hvis en motor, der er designet til 98 oktan, kører på 95. Motorens inderside risikerer at blive snavset, og over tid kan det føre til skader eller tab af ydeevne.
Hvad angår bilens rækkevidde, kan 98 benzin give en lille fordel i form af bedre forbrænding og mindre spild, men forskellen er minimal.
Det bedste råd er at bruge det brændstof, som bilen er konstrueret til, for at undgå unødvendige omkostninger og potentielle skader på motoren.