Gjensidige kommer med vigtig vinterbesked til elbilsejere

Af: Lucas Andreas

|

10/12/2024

Biler
Foto: JWCohen / Shutterstock.com
Foto: JWCohen / Shutterstock.com
Gjensidige-chefen kommer med en vigtig opfordring.

Lige nu læser andre også

Paradoksalt nok er elbiler både kendt for at være utroligt tunge og lynende hurtige på en og samme tid.

Batteriet i en moderne elbil kan veje op til 500 kilo, og det er derfor med til at øge bilernes samlede vægt betydeligt.

Resultatet af den store vægt sammenlangt med den hurtige acceleration er, at de oftere kører af vejen når det er glat.

Det advarer Gjensidige forsikring nu elbilsejere om.

Kommunikationschef hos Gjensidige i Norge, Bjarne Aani Rysstad, forklarer ifølge Dagbladet, at vægten har stor betydning for trafiksikkerheden: "Der er en markant højere andel af elbiler end fossilbiler, der styrter på vinterveje. Tallene viser, at meget af det skyldes vægten. Tunge biler har væsentlig længere bremselængder, når det er glat," siger han.

Ifølge selskabets norske data forulykkede elbiler sidste vinter ni procent mere end andre biler.

Det er især de nyeste modeller, der står bag stigningen, da de ofte er tungere end ældre elbiler på grund af større batterier og forbedret rækkevidde.

Forskellen mellem lette og tunge køretøjer er tydelig i statistikken, hvor biler over 1.600 kilo har en betydeligt højere skadesfrekvens.

Men vægten er ikke den eneste udfordring.

Moderne elbiler er også ekstremt hurtige, og accelerationsevnen overrasker mange nye ejere.

"De nye elbiler giver fuldt drejningsmoment med det samme og dermed ekstreme accelerationer," påpeger Bjarne Aani Rysstad. Han fremhæver, at mange bilister ikke er forberedte på bilernes reaktionsmønster, når de træder på speederen.

Den kraftige acceleration kan ses i biler som Tesla Model S Plaid, der når fra 0 til 100 km/t på 2,1 sekunder. Selv mindre biler som Volvos EX30, der kan fås med 428 hestekræfter og firehjulstræk, klarer sprinten på 3,6 sekunder.

Det er hurtigere end en Porsche 911.

Derfor er det ikke så underligt, at det er vanskeligt at kontrollere bilerne på glatte veje.

Bjarne Aani Rysstad opfordrer elbilejere til at være ekstra forsigtige i vintermånederne og holde større afstand til forankørende.

Forsikringspræmier kan også blive påvirket i fremtiden, da reparationer på moderne elbiler er kostbare. Avanceret teknologi som sensorer og kameraer betyder, at selv mindre skader kan løbe op i titusindvis af kroner.

Anbefalet til dig