Tænk dig at være på vej mod en vigtig aftale, og batteriet i din elbil nærmer sig bunden.
Heldigvis er antallet af offentlige ladepunkter i Danmark steget eksplosivt, hvilket gør det nemmere end nogensinde at finde strøm til bilen.
Men bag de imponerende tal gemmer sig udfordringer, der kan hæmme en mere bæredygtig fremtid for elbilismen.
I oktober 2024 var der 27.298 offentlige ladepunkter i Danmark – en stigning på hele 73 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Det fremgår i en pressemeddelelse fra VIA Ritzau.
Det svarer til mere end 11.500 nye punkter på blot et år.
Udviklingen glæder Mobility Denmark, der ser det som et vigtigt skridt i den grønne omstilling:
"Vi glæder os over, at ladeinfrastrukturen kan følge med markedet og understøtte elbilisternes behov," siger chefkonsulent Allan Skytte Christensen.
Særligt lynladere har oplevet en markant vækst.
Med en stigning på over 157 procent fra oktober 2023 findes der nu 3.657 lynladepunkter i landet.
De sikrer fleksibilitet for de over 314.000 elbilsejere i Danmark.
Trods fremskridtene er der plads til forbedring, særligt når det gælder konkurrencevilkår.
Mobility Denmark mener, at markedet skal åbnes mere op.
De peger blandt andet på, at "bundling" – hvor hjemmelade- og udendørsløsninger sælges samlet – begrænser forbrugernes valgmuligheder.
"Det offentlige lademarked bliver lukket, fordi forbrugerne leder efter én bestemt udbyder. Det hæmmer konkurrencen og holder priserne oppe," forklarer Allan Skytte Christensen.
Mobility Denmark opfordrer til et midlertidigt forbud mod bundling som en af flere løsninger, der kan sikre lavere priser og mere åben konkurrence for elbilsejere.