Han købte en svinedyr bil: Efter 4 år er den allerede slemt forældet

Af: Lucas Andreas

|

21/02/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Ifølge forbrugergarantiloven har forbrugerne ret til opdateringer for at sikre, at produktet forbliver aktuelt og funktionelt over en forventet levetid.

Mest læste i dag

Når man beslutter sig for at købe en helt ny bil til mange hundrede tusinde kroner, så er det med en forventning om, at den holder i mange år. Derfor må det være noget af et chok at finde ud af, at bilen er forældet allerede efter 4 år.

En bilejer fra Kärnten i Østrig har efter en langvarig kamp med bilproducenten Cupra endelig opnået en løsning på et problem, der har vakt stor frustration. Ejeren stod over for en udfordring, da han opdagede, at hans navigationssystem i den nye bil, en Seat Ateca købt for 54.000 euro, vel og mærke på ikke på danske afgifter, ikke kunne opdateres efter blot tre år.

I Danmark koster en ny Seat Ateca med den mindste motor og uden ekstra udstyr 515.000 kroner.

Til trods for gentagne henvendelser til producenten, blev det ham meddelt, at opdateringer kun var mulige i tre år, hvilket fik ejeren til at stå uforstående overfor situationen.

Sagen, som i følge heute.at blev rapporteret af "ORF", har rejst spørgsmål om forbrugerrettigheder og producenternes ansvar. Forbrugeradvokat Guido Zeilinger fra AK Steiermark har udtalt, at der kan være tale om en bevidst afkortning af produktets levetid fra producentens side.

"Det er ikke til at forstå for ejeren," siger Zeilinger, som henviser til den forbrugergarantilov, der trådte i kraft i 2022. Ifølge denne lov har forbrugerne ret til opdateringer for at sikre, at produktet forbliver aktuelt og funktionelt over en forventet levetid.

Det er værd at bemærke, at opdateringer fra forskellige bilproducenter varierer betydeligt, med nogle der tilbyder opdateringer i op til tolv år. Hyundai skiller sig ud ved at garantere en minimum tilgængelighed på ti år for deres systemopdateringer, hvilket de betegner som en "praktisk størrelse".

Efter en lang kamp og en tilbudt kompensation på 300 euro fra producentens side, uden en løsning på opdateringsproblemet, vendte sagen endelig til ejerens fordel. Sagen blev genoptaget og producenten fandt en løsning, hvor ejeren nu kan forvente at modtage de opdaterede kort via en forhandler inden for de kommende uger. Denne udvikling bringer lys for ejeren, som har kæmpet for retfærdighed og opdateringer til sit køretøj.

Anbefalet til dig