I dag afslører Volvo Cars et stort fremskridt inden for bilsikkerhed, når den nye multiadaptive sikkerhedssele introduceres.
Selen er skabt for at øge sikkerheden i virkelighedens trafikuheld, og får premiere i den fuldelektriske Volvo EX60, som lanceres i 2026.
Selen er designet til bedre at kunne beskytte mennesker ved at tilpasse sig trafiksituationen og personen, der sidder i sædet, takket være realtidsdata fra bilens avancerede sensorer.
Sådan skriver Volvo selv i en pressemeddelelse.
Den nye multiadaptive sikkerhedssele benytter data fra indvendige og udvendige sensorer til at skræddersy beskyttelsen og tilpasse indstillingen ud fra situationen og den enkeltes højde, vægt, kropsform og siddestilling.
For eksempel vil en større person i en alvorlig kollision få en højere seleindstilling for at reducere risikoen for hovedskader.
Mens en mindre person i en mildere ulykke vil opleve at få en lavere seleindstilling for at reducere risikoen for brud på ribben.
"Verdens første multiadaptive sikkerhedssele er endnu en milepæl for bilsikkerheden og et godt eksempel på, hvordan vi udnytter realtidsdata med ambitionen om at hjælpe med at redde millioner af liv," siger Åsa Haglund, der er leder af Volvo Cars Safety Centre, og fortsætter:
"Dette markerer en stor opgradering af den moderne trepunktssele, en Volvo-opfindelse, der blev introduceret i 1959, og som anslås at have reddet over en million liv."
Moderne sikkerhedsseler bruger trinvise belastningsbegrænsere til at kontrollere, hvor meget kraft sikkerhedsselen udøver på menneskekroppen under en kollision.
Denne nye sikkerhedssele øger antallet af disse trin, hvilket gør det muligt at skræddersy ydeevnen til den enkelte situation og person.
Systemet forbedres med OTA-opdateringer
I modsætning til traditionelle systemer kan den nye multiadaptive sikkerhedssele bruge data fra forskellige sensorer, herunder udvendige, indvendige og kollisionssensorer.
På et splitsekund analyserer bilens system de unikke karakteristika ved et sammenstød såsom retning, hastighed og passagerens kropsholdning.
Baseret på disse data vælger systemet den mest hensigtsmæssige indstilling af sikkerhedsselen.
Efterhånden som Volvo Cars indsamler mere sikkerhedsdata, forbedrer bilen sin forståelse af passagererne, uheldsscenarier og reaktionsstrategier.
Funktionerne i den nye multiadaptive sikkerhedssele bliver løbende forbedret med over-the-air-opdateringer (OTA), og den vil indgå som en del af Volvo Cars' sikkerhedsøkosystem.
Her kommer den til at arbejde problemfrit sammen med airbags, passagergenkendelse og førerassistentsystemer.
Data bruges til at forbedre sikkerheden
Takket være over fem årtiers forskning i trafiksikkerhed og en database med over 80.000 passagerer, der har været involveret i biluheld, har Volvo Cars opbygget en unik viden om virkelighedens trafiksikkerhed.
Dataen og forskningen har i årtier dannet grundlag for virksomhedens sikkerhedsinnovationer og den banebrydende Volvo Cars Safety Standard, som overgår de officielle testkrav i bilindustrien.
På baggrund af Volvo Cars' lange historie med at skabe biler ud fra en ambition om at de skal være lige sikre for alle, har virksomheden udforsket nye teknologier for bedre at beskytte forskellige mennesker i forskellige ulykkesscenarier.
Den multiadaptive sele er blevet testet og udviklet i Volvo Cars Safety Centres crashtest-laboratorium, som fejrer sit 25-års jubilæum i år.
I crashtest-centeret kan Volvo Cars' sikkerhedsingeniører genskabe næsten enhver trafikulykke og udføre tests, der overgår de lovmæssige krav til sikkerhed i den virkelige verden.
Disse multifunktionelle faciliteter har været afgørende for, at Volvo Cars har kunnet fastholde sin position som førende inden for bilsikkerhed.
3 hurtige selefacts…
Det var Volvo-ingeniøren Nils Bohlin, som i 1959 opfandt trepunktsselen.
Volvo valgte at frigive patentet på trepunktsselen, så den blev gjort frit tilgængelig for alle bilproducenter.
Det anslås, at trepunktsselen har reddet over en million liv og mindsket graden af skader i flere millioner tilfælde.