Her er 20 myter om biler, som faktisk ike ikke er sande

Biler
DELBO ANDREA / Shutterstock.com
DELBO ANDREA / Shutterstock.com
Du har nok hørt mange af disse.

Lige nu læser andre også

Biler er en central del af vores hverdag, men de er også omgivet af mange myter og misforståelser.

Fra påstande om, at motoren skal varmes op før kørsel, til ideen om, at store biler altid er mere sikre, kan det være svært at skelne fakta fra fiktion.

I denne artikel tager vi fat på nogle af de mest udbredte myter om biler og ser nærmere på, hvad der egentlig er sandt – og hvad du trygt kan ignorere.

For bedre at forstå din bil og træffe mere informerede beslutninger, er det vigtigt at kende forskellen.

Lad os aflive myterne én gang for alle!

At bruge mobiltelefon ved tankning kan forårsage en eksplosion

Foto: Shutterstock.com

Selvom tankstationer ofte har skilte, der fraråder mobilbrug, er der ingen dokumenterede tilfælde, hvor mobiltelefoner har forårsaget eksplosioner på grund af brændstofdampe.

Risikoen er nærmest ikke-eksisterende, men det er altid en god idé at følge sikkerhedsforanstaltningerne.

Automatgear er dårligere end manuelt gear

Foto: Shutterstock.com

Tidligere kunne automatgear føles mindre responsivt og mindre effektivt, men moderne automatgearkasser har udviklet sig enormt.

De tilbyder nu ydeevne, brændstofeffektivitet og komfort på niveau med – eller endda bedre end – manuelle gear.

Elbiler brænder lettere end traditionelle biler

Foto: Shutterstock.com

Der er ingen beviser for, at elbiler har større risiko for at bryde i brand end biler med forbrændingsmotorer.

Faktisk viser flere undersøgelser, at elbiler kan være mere sikre i denne henseende, takket være deres avancerede sikkerhedssystemer.

Store biler er altid mere sikre i ulykker

Foto: Shutterstock.com

Størrelse og vægt er ikke afgørende for sikkerheden. Små biler kan være mindre sikre, men forskellen mellem en almindelig bil og en større SUV er ofte minimal.

Det er bilens konstruktion, sikkerhedsudstyr og specifikke model, der gør den store forskel.

Ældre biler er bedre end moderne biler

Cedric Weber / Shutterstock.com

Selvom gamle biler har charme og ofte er lettere at reparere, er moderne biler langt sikrere takket være avanceret teknologi og bedre materialer.

De opfylder også højere standarder for brændstofeffektivitet og miljøvenlighed.

Premium brændstof gør din bil bedre

Foto: Shutterstock.com

Nogle biler kræver brændstof med højere oktantal, men hvis dette ikke er specificeret i bilens manual, spilder du blot penge ved at vælge det dyrere brændstof.

Moderne motorer er designet til at fungere optimalt med standardbrændstof, medmindre andet er angivet.

At køre med bagklappen åben sparer brændstof

Foto: Shutterstock.com

Nogle tror, at det at køre med bagklappen på en pickup åben reducerer luftmodstanden og sparer brændstof.

En test fra Popular Mechanics viser dog det modsatte: Faktisk øges brændstofforbruget.

En bagklap med gitterdesign kan dog være en praktisk løsning for bedre aerodynamik.

Det koster mere brændstof at genstarte bilen end at lade den stå i tomgang

Foto: Shutterstock.com

For ældre biler kunne dette have været sandt, men moderne biler bruger mindre brændstof ved genstart, især med de populære start-stop-systemer.

Hvis du holder stille i mere end et minut, er det mere brændstofeffektivt at slukke motoren.

Alle SUV’er er gode til terrænkørsel

Foto: Shutterstock.com

Mange SUV'er markedsføres som terrængående, men mange modeller har kun forhjulstræk og er designet til bykørsel.

Selv firehjulstrukne SUV'er er ofte mere velegnede til grusveje end til krævende terrænkørsel.

Aircondition sparer brændstof i forhold til åbne vinduer

Foto: Shutterstock.com

Dette er en halv sandhed. Ved høj fart kan åbne vinduer øge luftmodstanden og øge brændstofforbruget, men aircondition bruger altid mere brændstof, uanset hastighed.

Hvis du vil spare brændstof, er åbne vinduer ofte det bedste valg.

Alle dæk skal skiftes samtidig

Foto: Shutterstock.com

Dette er en misforståelse.

Det er muligt at udskifte et enkelt dæk, så længe det matcher de øvrige dæk på bilen.

Dog anbefaler eksperter ofte, at man skifter dæk parvis – enten de to forreste eller de to bagerste – for at opretholde balancen og vejgrebet.

Teknologi kan kompensere for dårlig kørsel

Sergey Kohl / Shutterstock.com

Selvom moderne bilteknologier som traction control, lane assist og automatiske nødbremsesystemer kan hjælpe, kan de ikke erstatte en dygtig og opmærksom chauffør.

Teknologi er et supplement, ikke en erstatning for god kørsel.

Olien skal skiftes hver 5.000 km

Foto: Shutterstock.com

Dette er en gammel regel, der gav mening for ældre biler. Nutidens motorer og moderne motorolier gør det muligt at køre længere mellem olieskift.

Her er bilens manual din bedste guide.

Det er ikke nødvendigt at skifte olie

Foto: Shutterstock.com

Denne myte er farlig. Motorolie bliver beskidt over tid, da partikler ophobes, hvilket kan skade motoren, hvis olien ikke udskiftes.

Følg bilens anbefalede vedligeholdelsesplan for at sikre motorens sundhed og ydeevne.

I en cabriolet skal du stoppe for at sætte taget op, når det regner

Foto: Shutterstock.com

Selvom det virker logisk at stoppe bilen og slå taget op, bliver du faktisk ikke våd, hvis du kører hurtigt nok.

Farten skaber en luftstrøm, der leder regnen væk fra kabinen.

Men af sikkerhedshensyn anbefales det ikke at ignorere regnen – det kan hurtigt føre til farlige situationer.

Politibiler er hurtigere end almindelige biler

Foto: Shutterstock.com

Bortset fra nogle få specialdesignede politibiler, er de fleste almindelige patruljebiler teknisk set ganske normale, hvad angår hastighed og motorydelse.

De er ofte optimeret til holdbarhed og alsidighed frem for topfart.

Et skud mod en bils tank får den til at eksplodere

Foto: Shutterstock.com

Hollywood elsker at vise biler, der eksploderer efter et skud i tanken.

Men i virkeligheden vil en kugle blot gennembore tanken uden dramatik.

Test udført af eksperter, såsom i programmet MythBusters, har vist, at der ikke opstår nogen eksplosion.

Motoren skal varmes op, før du kører

Foto: Shutterstock.com

Denne gamle myte gælder ikke for moderne biler.

Nutidens motorer er designet til at starte effektivt, selv i koldt vejr.

Dog kan det være en god idé at lade motoren køre i 30 sekunder, før du sætter i gang – ikke for opvarmningens skyld, men for at lade olien cirkulere korrekt.

Du kan søge dækning bag en bil i et skyderi

Foto: Shutterstock.com

I film ser vi ofte helte gemme sig bag biler, men i virkeligheden giver en bil begrænset beskyttelse mod kugler.

Kugler kan nemt trænge igennem metallet, så hvis det er din eneste mulighed, vælg de mest solide dele, som motoren eller hjulene.

At købe en bil er en investering

Foto: Shutterstock.com

De fleste biler taber hurtigt værdi og kan sjældent betegnes som en investering.

Kun få klassiske modeller stiger i værdi over tid, og dette kræver både held og tålmodighed.

Anbefalet til dig