Her er en vigtig meddelelse til dem, der selv skifter til sommerdæk

Biler
Foto: Bridgestone
Hvis du har tænkt dig selv at skifte fra vinterdæk til sommerdæk, bør du læse med her.

Lige nu læser andre også

Det er ved at være tid til at skifte fra vinterdæk til sommerdæk.

Du kan sagtens selv skifte hjul på din bil, men der er flere ting, du skal være opmærksom på, hvis du skal køre sikkert.

Christian Jensen, der er tekniker hos Bridgestone, har nu delt et par vigtige tips til dem, som har tænkt sig at få skiftet hjulene selv.

Det skriver Bridgestone i en pressemeddelelse.

Allerførst, så skal du have fuldstændig styr på, at de hjul, du monterer, er sikre at montere. Dækkene er den eneste kontaktflade mellem køretøjet og vejen og yderst vigtige for din sikkerhed.

Er du det mindste i tvivl, så overlad opgaven til et autoriseret værksted eller et dækcenter, lyder det fra dækeksperten. Overvej gør-det-selv-projektet en ekstra gang, hvis du kører elbil – den er meget tung selv at stå med.

1. Tjek dækkene grundigt

Kig sommerdækkene grundigt igennem og brug dem kun, hvis de er helt i orden. Du skal se efter uregelmæssigt slid, skæreskader, udrivninger, revner eller buler i dækket. Fjern sten eller andre skarpe genstande, der har sat sig fast i dækket.

2. Mål mønsterdybden

Bridgestones tekniker anbefaler en mønsterdybde på minimum 3 mm for sommerdæk for optimal sikkerhed især på våde veje.

Det danske lovkrav er på 1,6 mm, det svarer ca. til tykkelsen på en tændstik. Brug enten en tændstik eller en mønsterdybdemåler – mål på alle fire dæk i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille.

3. Gennemgå fælgene

Skader på bilens fælge kan beskadige dækkene. Når du rengør dem, så kig dem godt efter.

4. Hvor gamle er de dæk, du har liggende egentlig?

Et dæk holder ikke evigt. Den absolutte maximum-alder for dæk er 10 år, siger Christian Jensen, men allerede når dækket er over fem år gammelt, bør det efterses af en fagperson regelmæssigt.

Kører du elbil, skal du være opmærksom på, at dækkene slides anderledes – og hurtigere – end du er vant til. Det skyldes både elbilens vægt og dens kraftige motor, der begge giver et ekstra slid på dækkene.

5. Husk at du ikke må kombinere vinterdæk og sommerdæk

At kombinere vinterdæk og sommerdæk er usmart. Du må dog gerne kombinere forskellige fabrikater og mønstre, men det fraråder Christian Jensen.

Det er ikke nødvendigt at skifte alle fire dæk på en gang, hvis det kun er det ene par, der er slidt ned. Her skal du bare huske, at de nyeste dæk skal monteres bag på bilen.

6. Dobbelttjek omløbsretningen

Når du monterer hjulene, skal du sikre dig, at de er monteret korrekt i forhold til omløbsretningen (hovedsageligt vinterdæk). Enten står der inside/outside på dæksiden eller også er der angivet en pil, der viser omløbsretningen.

7. Efterspænd efter 200 kilometers kørsel

Spænd bolte og møtrikker med en momentnøgle og husk at efterspænde dem, når du har kørt ca. 200 km.

Anbefalet til dig