Hver tredje bil har skjult fejl: Kan let koste dig over 10.000 kroner

Biler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
"Mange tror, at man altid vil lægge mærke til alvorlige fejl..."

Lige nu læser andre også

Carly, som er et af de største firmaer inden for bildiagnosticering for private forbrugere, har indsamlet data fra 250.000 biler i Norden.

Resultatet viser, at 38 procent af de danske biler har mindst én kritisk fejl.

De nordiske data viser, at de mest almindelige problemer vedrører bremser, affjedring, motorstyring og elektronik.

Mange fejl er skjulte og opdages ikke, før fejlen bliver alvorlig, fx ved pludseligt motorstop, længere bremselængde eller et dumpet bilsyn.

For bilejeren kan det indebære både sikkerhedsmæssige risici og femcifrede reparationsudgifter.

Sådan skriver Carly i en pressemeddelelse, som Nyheder24 har fået tilsendt.

"Mange tror, at man altid vil lægge mærke til alvorlige fejl, men det passer ikke. Vores data viser, at fejlene ofte opstår og udvikles i det skjulte," siger Dali Ati, der er ansvarlig for internationalisering hos Carly, og fortsætter:

"De opdages først ved det periodiske bilsyn, eller når bilen begynder at opføre sig anderledes end normalt. Når der er gået så lang tid, er problemet typisk blevet alvorligt og kostbart at udbedre. Man kan undgå det ved at koble vores diagnosticeringsværktøj til bilen og få overblik over eventuelle fejl direkte i vores app."

Flest fejl på biler i Nord- og Midtjylland

Carlys data viser, at der selv i Danmark er klare geografiske forskelle.

Problemerne er mest udbredte i Region Nordjylland og Region Midtjylland.

I Region Nordjylland har 63 procent af bilerne mindst én alvorlig fejl, og i Region Midtjylland gælder det 60 procent.

Fordele ved regelmæssig fejlsøgning 

Med Carlys app kan man holde et vågent øje med, hvordan ens bil har det - uanset bilmærke og uden forudgående viden om biler.

Som bilejer behøver man dermed ikke længere at vente til det periodiske syn eller det rutinemæssige serviceeftersyn hos forhandleren.

I stedet kan man selv foretage regelmæssig kontrol af sin bil.

Ved at fejlsøge regelmæssigt kan man tage eksempelvis slid på bremser, svækket batteri eller fejlkoder vedrørende motoren i opløbet.

Ved at opdage problemer i tide kan bilejere undgå kostbare eller farlige konsekvenser. Med Carly får man som bilejer kontrol over bilen mellem serviceeftersynene, så det bliver muligt at handle, inden det går galt.

Ny bil er ingen garanti mod fejl

Globalt set har ældre biler en højere andel kritiske fejl end nye. Blandt biler fremstillet mellem 1996 og 2006 har hele 70-72 procent mindst én alvorlig fejl ifølge Carlys data.

Men nye biler er langtfra fejlfri.

Ifølge Carlys globale statistik er 57 procent af alle biler fremstillet mellem 2022 og 2024 rapporteret som havende en kritisk fejl, hvilket er et tegn på, at moderne teknik ikke altid er ensbetydende med øget driftssikkerhed.

Anbefalet til dig