Forestil dig, at din bil nægter at lytte, selvom du gentagne gange har bedt den om at holde mund.
Det er virkeligheden for Christoffer Hellenes, som ejer en Nissan Leaf. Det skriver Boosted.
Trods utallige forsøg på at få bilen til at tie stille, fortsætter en høj kvindestemme med at afbryde hans køreture.
Hver gang Hellenes nærmer sig en betalingsvej, bliver han mødt af en irriterende besked: “Advarsel betalingsstation”.
Problemet opstår, selvom han har slået funktionen fra i bilens indstillinger.
Fejlen forstyrrer radio, podcasts og al anden lyd i bilen – til stor frustration for bilejeren.
Han har forsøgt alt, lige fra at aktivere og deaktivere funktionen til at nulstille systemet, men det vender altid tilbage.
Flere værkstedsbesøg uden resultat
Christoffers Nissan Leaf har været på værksted adskillige gange.
Ifølge daglig leder Bjørn Georg Sørensen fra Mobile Jarlsberg har værkstedet nulstillet funktioner og opdateret software, men intet har løst problemet.
“Det skyldes formentlig en programmeringsfejl, som det selv efter flere reparationsforsøg ikke har været muligt at løse,” siger Sørensen.
Selv Nissans kommunikationschef i Norge, Stian Thrane, kalder situationen usædvanlig. “Vi har ikke hørt om lignende problemer i andre Nissan Leafs. Sådan skal det naturligvis ikke være.”
Et utilfredsstillende tilbud
Nissan har tilbudt Christoffer en kompensation på 10.000 norske kroner (ca. 6.360 danske kroner), men han er ikke tilfreds.
“Nissan fortæller mig, at det er en mindre fejl. Men hvorfor er de ikke i stand til at løse en lille fejl?” spørger han.
For nu fortsætter Christoffer med at leve med en bil, der nægter at tie stille – og med en uløst gåde om, hvorfor en så simpel funktion er umulig at reparere.