Hverken rækkevidde eller batteri: Denne ting er en stor bekymring for elbilsejere

Biler
Foto: Maurizio Fabbroni / Shutterstock.com
Foto: Maurizio Fabbroni / Shutterstock.com
Det er værd at tage højde for, hvis du overvejer at købe en elbil.

Lige nu læser andre også

Når elbiler diskuteres, handler det ofte om pris, rækkevidde og om, hvor nemt man kan få ladet op.

Batteriets levetid og ladeinfrastruktur spiller også en stor rolle. Derimod hører man sjældent om en mere lavpraktisk, men vigtig del af ejerskabet - nemlig service og vedligehold.

Sådan skriver mediet Garaz.

Stadig optimisme blandt elbilejere

En ny undersøgelse fra CDK Global viser, at der er grund til at have øje for andet end blot rækkevidde og opladning.

Serviceniveauet halter, og mange elbilejere møder nye udfordringer efter købet. Det positive er, at 82 procent af elbilejerne i undersøgelsen er åbne for at købe elbil igen.

Samtidig havde hele 85 procent af dem allerede haft bilen på værksted inden for det første år, hvilket ikke ligefrem er optimalt.

Længere ventetid og flere besøg

Serviceniveauet er tilsyneladende under pres.

I 2022 blev 40 procent af kunderne taget ind til service samme dag. I 2023 gjaldt det kun for 28 procent. Samtidig steg andelen, der måtte vente tre eller flere dage, fra 9 til 14 procent.

En tredjedel af ejerne oplever, at det tager længere tid at få serviceret en elbil end en bil med forbrændingsmotor.

"Forhandlere er generelt klar til at servicere elbiler, men vores seneste resultater viser, at ventetiderne er længere. Derudover kræver specifikke problemer flere besøg for at blive løst," siger David Thomas, der er marketingdirektør og analytiker hos CDK Global.

Undersøgelsen viser desuden, at 65 procent fik løst problemet ved første besøg, mens 21 procent måtte forbi værkstedet fire til fem gange.

Med andre ord er der andre vedligehold også noget, man bør tage højde for, hvis man overvejer at anskaffe sig en elbil.

Anbefalet til dig