Mercedes har i årtier været kendt som en pioner inden for bilteknologi - også når det gælder sikkerhedsfunktioner.
Selvom mange tror, at Volvo er førende på området, er det faktisk Mercedes, der har udviklet banebrydende teknologier som krøllezoner, ABS-bremser, airbags og selestrammere.
Den tyske bilproducent har igen præsenteret en særlig sikkerhedsfunktion, og måske har du allerede lagt mærke til den.
Sådan skriver AD.
En af de nyere opfindelser fra Mercedes er en bagklapfunktion til deres EQE-model, som aktiveres, når bilen nærmer sig eller et kryds eller en rundkørsel.
Det er dog ikke hele bagklappen, der åbner, men kun det runde håndtåg med Mercedes-logoet, som normalt bruges til at åbne bagagerummet.
Udover at logoet er æstetisk flot, har det også en anden opgave - nemlig at beskytte bakkameraet, som gemmer sig under håndtaget.
Når bakkameraet aktiveres under kørslen, scanner det omgivelserne og advarer føreren om eventuelle farer bagfra, hvilket i bedste fald kan forhindre en ulykke.
Mercedes-ejere har dog udtrykt irritation over, at håndtaget åbner og lukker for ofte - især ved lave hastigheder og under parkering.
På forskellige fora klager flere over den konstante lyd fra systemet, som bliver udsendt, når funktionen aktiveres.
Mercedes påpeger, at det er en del af sikkerhedssystemet, hvorfor der ikke ligefrem er lagt op til, at det bliver ændret.