Kan det virkelig passe? Så lidt vil et elbilbatteri koste om 5 år

Af: Lucas Andreas

|

11/12/2024

Biler
Foto: Nielsen Car Group
Foto: Nielsen Car Group
Hvis prognoserne holder stik, ser det ud til at elbilsejere kan juble.

Lige nu læser andre også

I dag kører over 300.000 elbiler rundt på de danske veje.

Det tal er en mangedobling af antallet for bare 5 år siden.

Elbilerne har nemlig indtaget vejene med en fart, der aldrig er set lignende før inden for bilbranchen.

Helt bekymringsfrit har det dog ikke været, og en af disse har været prisen på elbilernes vigtigste komponent; batteriet.

Meget kunne dog tyde på, at det ikke er noget, vi skal bekymre os om i fremtiden.

Nye analyser forudser nu, at batteripriserne vil falde drastisk i løbet af de næste år.

Faktisk så meget, at det potentielt gør det billigere at udskifte en elbilbatteripakke end en dieselmotor.

Det skriver det norske magasin Elbil på baggrund af en analyse af det amerikanske firma Recurrent.

De baserer deres vurderinger på analyser fra både Goldman Sachs og tænketanken Rocky Mountain Institute (RMI).

Ifølge Goldman Sachs lå prisen på lithium-ion-batterier på 149 dollars per kWh i 2023, men forventes at falde til 111 dollars allerede ved udgangen af i år. Bloomberg rapporterer, at priserne i øjeblikket ligger på cirka 115 dollars, hvilket understøtter prognosen.

Frem mod 2026 forudser Goldman Sachs et yderligere fald til 80 dollars per kWh, der i så fald vil give en prisreduktion på næsten 50 procent på bare tre år.

De vurderer, at når batteriomkostningerne når dette niveau, vil elbiler i USA være på niveau med fossilbiler, både hvad angår købs- og ejeromkostninger.

Skulle priserne falde helt ned på 64 dollars per kWh i 2030, som banken forudsiger, vil elbilens økonomiske fordel blive endnu mere tydelig.

Tænketanken RMI er endnu mere optimistisk.

De vurderer, at priserne kan falde til mellem 32 og 54 dollars per kWh inden 2030. Ifølge RMI drives prisfaldet ikke kun af teknologiske forbedringer, men også af lavere råvarepriser.

Lithium og kobolt, som er centrale i batteriproduktionen, er ifølge RMI historisk blevet solgt til kunstigt høje priser, og en normalisering kan forklare op mod 40 procent af det forventede prisfald.

Recurrent fremhæver, at prisfaldet vil gøre brugte elbiler mere attraktive for købere. Hvis priserne falder til under 50 dollars per kWh, vil et batteri på 100 kWh kunne fås til 4.500-5.000 dollars. Til sammenligning koster det ifølge Recurrent mindst hvad der svarer til 12.000 dollars at udskifte en dieselmotor i en nyere bil.

Anbefalet til dig