Overgangen fra benzin- og dieselbiler til elbiler er for mange bilentusiaster både svær og følelsesladet
Kraftfulde modeller som BMW M3, Audi RS6 og Mercedes-AMG C63 har længe været symboler på køreglæde og rå kraft, men for Kent Sørensen blev skiftet nødvendigt.
Han har nemlig før ejet en af alle tre førnævnte modeller, men dem har han nu sagt farvel til, til fordel for en elbil.
Som ansvarlig for hvad han kalder "miljøfyrtårnet" i sin virksomhed var det tid til at tage springet til en elbil.
Det fortæller han til TV 2 Norge.
”Egentlig blev jeg lidt tvunget til det, da jeg er ansvarlig for miljøfyrtårnet i virksomheden,” forklarer Kent.
Valget faldt først på en brugt Porsche Taycan Turbo S, topmodellen med hele 761 hestekræfter, men skiftet til Taycan blev dog kortvarigt.
”Da jeg først skulle skifte til en elbil, kunne det ikke blive meget mere intenst end det her. Bilen var godt udstyret, og jeg var virkelig meget tilfreds. Jeg skal især fremhæve køreegenskaberne,” siger Kent.
Men begejstringen for bilen blev hurtigt overskygget af en anden udfordring: ”Jeg er skruet sammen, så jeg ikke kan lide at have noget, som 'alle andre' har. Jeg troede, jeg så Taycan overalt. Jeg er især glad for biler, der skiller sig ud, så jeg kunne ikke leve med Taycan,” forklarer han med et grin.
Efter kun én uge solgte Kent bilen, men heldigvis uden økonomisk tab.
Erstatningen blev fundet i Audi RS e-tron GT, der på mange måder minder om Taycan Turbo S.
For Kent var det et kompromis, der gav ham den sjældne følelse af at skille sig ud på vejene. ”Den skiller sig meget mere ud på vejen, og der er ikke nær så mange som Taycan. Jeg er meget glad for Audien, selvom jeg faktisk savner det sidste lille skub i Taycan. Det er rigtig barskt,” tilføjer han.
For mange bilentusiaster er skiftet til elbiler ikke blot en teknologisk forandring, men også en følelsesmæssig rejse.