Københavns Kommune har gennemført endnu et udbud af ladestandere til elbiler, som baner vej for 970 nye ladepladser i København. Teknik- og miljøborgmester Line Barfod er glad for, at det bliver lettere at køre grønt.
Det skriver Københavns Kommune Teknik- og Miljøforvaltningen i en pressemeddelelse.
På få år er antallet af elbiler i Danmark fordoblet, så der nu kører over 200.000 elbiler rundt på vejene, og alene i København er antallet af private elbiler mere end tredoblet på tre år. Den udvikling stiller krav til ladeinfrastrukturen, og derfor er København godt i gang med at fremtidssikre sig i forhold til behovet for opladning.
På den baggrund sendte Københavns Kommune i slutningen af det forgange år 970 ladepladser i udbud, hvor interesserede operatører kunne afgive tilbud på at opstille ladestandere i udvalgte dele af København. Fra kommunal side er det besluttet at pulje lokationer i forskellige steder i byen for at sikre sig, at der bliver opsat ladestandere i områder, hvor operatørerne ikke nødvendigvis selv ville prioritere en indsats, og det er teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) godt tilfreds med:
- I København er der generelt brug for flere ladestandere, og vi skal sikre os, at de ikke kun opstilles, hvor operatørerne ser en mulighed for en god forretning. Vi skal fremtidssikre byen, og det gør vi blandt andet ved at sørge for, at alle borgere og gæster i byen får gode muligheder for at oplade deres elbiler uanset, hvor i byen de befinder sig. Jeg er glad for, at vi har landet endnu et udbud, som sikrer knapt 1000 nye ladepladser i København, fordi det kan være med til at trække bilismen i en grønnere retning, siger Line Barfod.
At Københavns Kommune i sit nye udbud har valgt at pulje lokationer, hilser man velkommen i bilisternes forbrugerorganisation FDM, da det er med til at sikre en hurtigere udbredelse af ladeinfrastruktur i hele kommunen.
- Hos FDM glæder vi os over de nye mange ladepunkter til gavn for de mange københavnere som ikke har egen carport og for deres gæster. Og det glæder os især, at der også er mange forskellige operatører som har vundet udbuddet. Flere valgmuligheder til forbrugerne er nemlig vejen frem til yderligere konkurrence på markedet for opladning af elbiler, siger adm. direktør i FDM Stina Glavind.
Tildelingskriterierne i udbuddet har været opladningspris for brugerne, etableringstid, bæredygtighed og miljø samt det beløb, man er villig til at betale for at leje det pågældende areal ved tildeling af kontrakter med opstilling af ladestandere.
De fem vindende operatører er Clever A/S, EDF Danmark A/S, Norlys Energi A/S, OK A.m.b.A og EV Infra Danmark A/S.
Teknik- og Miljøforvaltningen vil i den kommende tid indgå i dialog med de vindende operatører omkring placering af de nye ladestandere. Forvaltningen vil løbende opdatere kommunens hjemmeside med placering af nye ladestandere (www.kk.dk/ladestandere)
For mere information kontakt Teknik- og Miljøforvaltningens presseafdeling på tlf. 23 27 80 90.
For kontakt til FDM ring til Mads Bregenov-Pedersen på tlf. 21 18 70 30.
FaktaAFI-loven fra 2022 giver kommuner hjemmel til at lave udbud og medfinansiere offentligt tilgængelige ladestandere. Loven har til hensigt at fastsætte krav til etablering og drift af ladestandere til elektriske køretøjer på offentlige arealer. Det fremgår af AFI-loven, at offentligt tilgængelige ladestandere på offentlige arealer skal etableres efter reglerne i udbudsloven.
Sidste år gennemførte Københavns Kommune et lignende udbud: https://www.kk.dk/nyheder/1000-nye-ladepladser-paa-vej-i-koebenhavn
Borgerrepræsentationen har medio 2022 besluttet at etablere 4.100 nye elbilspladser med tilhørende ladestandere i ”Handlingsplan for ladeinfrastruktur 2022-2025”.
Fordeling af de nye ladestandereOperatørerne skal selv angive de konkrete placeringer af de nye ladestandere, men nedenstående tabel viser, hvor mange ladestandere som skal opstilles pr. bydel. Operatørerne skal, efter kontrakterne er underskrevet, fremsende forslag til placering af de nye ladestandere til forvaltningen. Placeringerne skal herefter godkendes af forvaltningen.
Grafik: Københavns Kommune Teknik- og Miljøforvaltningen/Ritzau