Danskernes foretrukne transportmiddel, bilerne, gennemgår hele tiden en rivende udvikling, hvor producenterne gør alt i deres magt for at følge med hinanden. Det sker bådepå udseende, mekanik og teknologi.
Det gælder i særdeleshed også når det kommer til funktionaliteten for føreren. Hvor det tidligere har været udelukkende knapper, føreren skulle betjene, er udviklingen gået i retning af, at mere og mere finder sted på bilens infotainment system, hvilket til stor gene for mange næsten helt har udfaset de fysiske knapper.
Men det vil EU nu sætte en stopper for.
Euro NCAP, en førende organisation inden for vurdering af kollisionssikkerhed, har annonceret en væsentlig ændring i deres retningslinjer, som træder i kraft i 2026.
Det skriver teknikensvarld.expressen.se.
Dette initiativ fremhæver en voksende bekymring for sikkerheden hos bilister, hvor den konstante interaktion med touchskærme kan lede opmærksomheden væk fra vejen.
De nye regler dikterer, at for at opnå den prestigefyldte femstjernede vurdering i sikkerhedstest, skal biler nu inkludere fysiske knapper for essentielle funktioner som blinklys, havariblink, vinduesviskere, horn, og SOS-funktioner.
Denne beslutning er rodfæstet i erkendelsen af, at den overdrevne brug af touchskærme ikke kun er distraherende, men potentielt farlig. "Overbruget af berøringsskærme er et problem i hele branchen," påpeger Matthew Avery, direktør for strategisk udvikling hos Euro NCAP, og tilføjer, at denne tendens øger risikoen for distraherede køreulykker betydeligt.
Et eksempel på problematikken fremhæves under testkørslen af den nye Volkswagen Passat, hvor det nye MIB4 infotainmentsystem krævede op til fire tryk på skærmen blot for at nulstille energiforbruget – en opgave, der ikke var intuitiv for føreren. Dette illustrerer den potentielle risiko ved at flytte vigtige kontroller væk fra fysiske knapper til digitale skærme.
Euro NCAPs initiativ modtages med åbne arme af mange, der ser det som et skridt i den rigtige retning mod at forbedre sikkerheden og reducere distraheret kørsel. Ved at kræve, at essentielle funktioner forbliver let tilgængelige uden at fjerne blikket fra vejen, håber organisationen at sætte en ny standard for bilproducenter, som fremover vil skulle balancere mellem innovation og sikkerhed.