Vinteren bringer mange glæder, men også et velkendt irritationsmoment for bilister: duggede ruder. Mens ejere af elbiler med forrudevarme ofte kan nyde klare udsigter uden besvær, står mange stadig over for kampen mod den kondens, der uundgåeligt opsamles på bilruderne i de kolde måneder.
En almindelig misforståelse er brugen af bilens recirkuleringsfunktion som en hurtig løsning på dette problem. Dette symbol, ofte vist som et bilsymbol med en buet pil, bør faktisk undgås i disse situationer.
Når recirkuleringsfunktionen aktiveres, stopper bilen med at trække frisk luft udefra og begynder i stedet at cirkulere den allerede fugtige luft inde i kabinen. Dette tiltag gør kun problemet værre, da det forøger mængden af fugtighed indenfor, hvilket resulterer i endnu mere dug på ruderne. '
Selvom recirkuleringsfunktionen har sine fordele, som f.eks. at forhindre forurenet luft i at trænge ind i kabinen i tunneler eller at afkøle bilens indre hurtigere om sommeren, kan langvarig brug føre til et forhøjet kuldioxidniveau i bilen. Dette kan have negative virkninger såsom træthed, nedsat koncentration og langsommere reaktionstid.
For dem, der har moderne biler, vil nogle have et automatisk luftrecirkulationssystem, der intelligent skifter funktionen til og fra, afhængigt af faktorer som luftfugtighed og udendørs temperatur. Disse systemer kan endda anvende kortdata til at aktivere recirkulation automatisk, når bilen kører ind i en tunnel.
Hvad er så løsningen på duggede ruder? Frem for at ty til recirkuleringsknappen, er der effektive alternativer: Brug varmelegemet og ret blæseren mod ruderne, aktiver klimaanlægget ved temperaturer over 5 grader Celsius, rengør ruderne regelmæssigt for at forhindre, at snavs binder fugtighed, og åbn vinduerne kortvarigt for at lade fugtig luft undslippe.
I situationer, hvor du har brug for en hurtig løsning, kan en mikrofiberklud eller en specialsvamp til bilruder også gøre underværker. Husk på, at recirkuleringsknappen ikke er din ven i kampen mod duggede ruder om vinteren.
Kilde: Efahrer