Sæsonens første sne er faldet, og det er for alvor begyndt at være koldt udenfor.
Med andre ord bliver det igen ekstra surt, når man skal ud til bilen om morgenen, hvor man må sidde og klapre tænder, indtil bilens kabine ikke længere er en iglo.
En velkendt metode til at få bilen varmet op - og samtidig slippe for hårdt arbejde - er at lade bilen stå i tomgang, skrue helt op for temperaturen på blæserne og så ellers bare lade den varme luft afise ruderne indefra.
Måske er du en af dem, der kan finde på at gå ud og tænde bilen op til 10 minutter inden, du skal afsted.
Dog kan den lille bekvemmelighed koste dig 1.000 kroner i bøde.
Der nemlig er regler for, hvor længe man må have bilen stående i tomgang - og i mange kommuner går grænsen allerede ved bare ét minut.
Sådan skriver FDM.
Ikke godt for motoren
Grænsen er sat for at belaste miljøet så lidt som muligt, men hvis du alligevel vælger at tage chancen og varmer bilen op på forhånd, skal du altså også være opmærksom på, at det ikke er godt for bilen at gøre det.
"I nyere benzin- og dieselmotorer, der skal opfylde de strenge miljøkrav, er der risiko for, at der sker en tilsodning af indsugningssystemet og partikelfilteret. Det betyder også, at motorerne ikke bliver så varme, som vi tidligere har været vant til, når de har stået i tomgang. Brændstoffet udnyttes ikke optimalt, og da katalysatoren og partikelfilteret er afhængige af, at motoren er driftsvarm, forurener udstødningen fra en kold motor uforholdsmæssigt meget. Så vi kan kun anbefale, at man begrænser tiden i tomgang", siger Lone Otto, der er områdechef i teknisk rådgivning i FDM.
Sådan skal du gøre i stedet
Der er ikke nogen, der har lyst til at fryse, indtil kabinen er varmet op - men hvad gør man så?
Ifølge FDM er den bedste løsning at benytte en decideret motor- og kabinevarmer. Det er et aggregat, der sættes i en stikkontakt, og som du så tidsindstiller, så den sørger for at varme bilen op til brug.
Du kan også få eftermonteret et oliefyr/en tilskudsvarmer. Det er en dyrere løsning, men til gengæld mere effektiv.
Generelt er det faktisk en god idé at sørge for, at motoren er bare nogenlunde varm, inden du sætter den i gear, for det mindsker både slitage og udledning og forlænger motorens levetid.
Reglerne for begrænsningerne for tomgang gælder ikke, når man holder i kø.