Mekaniker ikke i tvivl: Denne bil ville han købe igen og igen

Af: Mie M.B

|

18/06/2025

Biler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Den trofaste bil holder og giver samtidig råd til sjovere ting

Lige nu læser andre også

Pengene skal række. Ikke bare til bilen, men også til livet udenfor – og netop derfor er valget af bil vigtigere, end de fleste forestiller sig. Ifølge erfarne mekanikere er det ikke hestekræfter eller design, der bør styre beslutningen – det er, hvor sjældent bilen skal på værksted. Det fortæller energo zrouti.

Alt for mange køber drømmebiler med skinnende logoer og luksusudstyr – men ender med mareridt på værkstedet. BMW 5-serien (E60/61) og Audi A6 C6 fremhæves som eksempler på biler, der ser eksklusive ud, men ofte kommer tilbage med problemer. Automatgear, avanceret elektronik og dyre komponenter er blandt syndere, der let kan sende regningen op på 35.000–50.000 kr. Bare et tandremskift eller en DPF-udskiftning kan tømme kontoen.

Værre bliver det med Renault Laguna II. Kendt for at give meget udstyr for pengene, men også for at have en elektronik, som får ejere til at rive sig i håret. Startkort og centrallåse svigter ofte, og reparationer spænder fra 2.500 til 15.000 kr.

Men ikke alle biler er pengegribere. Toyota Corolla fra 2000-2007 med 1.4 eller 1.6 benzinmotor nævnes igen og igen som en af de mest stabile biler. Minimal elektronik og en pålidelig motor giver årlige serviceomkostninger omkring 8.500 kr.

Honda Civic og Mazda 3 placerer sig tæt efter – især Civic for sine solide benzinmotorer, mens Mazda kræver lidt opmærksomhed på rust. Begge kan serviceres for 10.000–13.000 kr. årligt.

Som en erfaren mekaniker sagde: "Som mekaniker med erfaring siger jeg, at de mest pålidelige biler er firecylindrede Honda Civic eller Accord. Toyota kommer på andenpladsen… Men alle biler har deres fejl."

Anbefalet til dig