I dagens Danmark må man gerne køre bil, selvom man har drukket alkohol. Så længe ens promille er under 0,5, så gør man ikke noget ulovligt.
I andre landet er der naturligvis andre regler, men bare fordi loven siger, som den gør, så er det ikke ensbetydende med, at bilisterne er enige i den. Det viser sig nu, at mere end halvdelen af de britiske bilister ønsker et fuldstændigt forbud mod spirituskørsel.
Det har bilabonnementstjenesten Wagonex fundet ud af, skriver Express.
Mens virksomheden bemærkede, at der ikke er nogen væsentlige ændringer i motorvejsloven i 2024, fandt en ny undersøgelse af 2.000 chauffører, at 93 procent gerne ville se nye vejlove implementeret.
Toby Kernon, grundlægger og administrerende direktør for Wagonex, bemærkede, at de fleste af de ændringer, chauffører ønsker at foretage, er at gøre vejene sikrere og reducere omkostningerne ved at køre et køretøj. Han forklarede:
"I 2024 forventes der ikke at blive introduceret større ændringer i år, som vil påvirke personlige køretøjer. Vores forskning afslører overraskende, at bilister ønsker, at der indføres flere regler for at gøre vejene sikrere, mere effektive og mere omkostningseffektive. Mange af de adspurgte chauffører var bekymrede over, hvordan ULEZ [Ultra Low Emission Zone] overbelastningszoner og parkeringsafgifter påvirkede deres budgetter."
I øjeblikket kan bilister i England og Wales lovligt sætte sig bag rattet efter at have indtaget 80 milligram alkohol per 100 milliliter blod.
Det er i øjeblikket den højeste grænse for spirituskørsel i Europa, hvor New Zealand og Australien også håndhæver strengere regler for bilister.
Undersøgelsen viste, at mange ønsker at se et fuldstændigt forbud mod kørsel i spirituspåvirket tilstand, hvilket ville bringe Storbritannien på linje med Tjekkiet, Ungarn og Slovakiet.
Forskel på ældre og yngre
Toby fremhævede også, at selv om bilister i alle aldre ønsker at se, at farlig kørsel reduceres på vejene, har ældre og yngre bilister forskellige fremgangsmåder.
Han forklarede:
"Vi så en kontrast i holdninger mellem yngre og ældre bilister med et fælles mål om sikrere veje. 30 procent af de 18-24-årige mener, at køreprøver bør være obligatoriske hvert 10. år for alle bilister, øget til hvert femte år, når en chauffør fylder 60 år, sammenlignet med kun 10 procent af 65 år og derover. Ældre bilister er dog næsten tre gange så tilbøjelige til at ønske, at sorte bokse skal installeres i alle køretøjer for at reducere hastighedsoverskridelser og farlig kørsel, hvilket viser, at sikkerheden er en stor bekymring for chauffører i alle aldre."