I takt med, at teknologien i bilerne udvikler sig, udvikler vores vaner omkring betjeningen af bilerne sig også. Men der er vaner, der tidligere har været korrekte, men som i dag er forkerte, der sidder så meget fast på rygraden af danske billister, at næsten alle stadig laver dem. En af de vaner er potentielt ødelæggende for bilen, og det kan resultere i en dyr regning.
Nutidens motorer er væsentligt forskellige fra fortidens. Alle moderne motorer benytter elektronisk brændstofindsprøjtning, og de adskiller sig på visse punkter, afhængig af om de er benzin- eller dieseldrevne. Benzinmotorer er udstyret med direkte indsprøjtningsdyser i cylinderen for maksimal effektivitet og minimal forurening, mens dieselmotorer typisk anvender indirekte indsprøjtning og er lovpligtigt udstyret med udstødningsgasfiltreringssystemer.
Men hvad er den optimale opvarmningstid for en bil? Det tager typisk 5 til 15 minutter for en motor at nå sin optimale temperatur. I denne periode anbefales det at køre roligt og kontrolleret for at lade motoren varme op gradvist, hvilket er essentielt for at bevare bilens mekanik på længere sigt.
Særligt om vinteren er der dog mange, der vælger at varme bilen og motoren op på anden vis; nemlig at lade bilen stå i tomgang.
Det er dog ikke alle bilister, der er bevidste om de risici, der er forbundet med at lade motoren varme op i frigear. Dette kan føre til dårlig smøring og forurening, samt på lang sigt skade motoren.
Det er ifølge dansk lovgivning også ulovligt at lade bilen stå for længe i tomgang, og kan altså resultere i en bøde, hvis politiet vurderer, at bilen har stået for længe med motoren tændt.
Forsikringen dækker heller ikke, såfremt en tyv stjæler din bil med nøglen siddende i.
Derfor er det afgørende at følge nogle grundlæggende retningslinjer for at sikre en korrekt opvarmning af motoren. Dette inkluderer at lade bilen køre et par sekunder, før man begynder at køre, undgå pludselige accelerationer i de første minutters kørsel, og vente på, at temperaturindikatoren når den optimale zone.
Det oplyser lasemainedecastres
Konsekvenserne af dårlig motoropvarmning er mange. Det kan føre til for tidlig skade på motorkomponenter, øget brændstofforbrug, nedsat ydelse og hurtigere slid på mekaniske dele. Derudover bidrager det til luftforurening på grund af for store emissioner af uforbrændte kulbrinter og fine partikler.
Det er derfor vigtigt at tage hensyn til bilens opvarmningsfase for at sikre en problemfri og langvarig drift, samtidig med at man mindsker miljøpåvirkningen fra kørsel.