En ny EU-regel er på vej til at blive vedtaget, og den vil gøre livet sur for de danskere, der kører på benzin eller diesel i 2027.
Reglen, som omfatter et nyt kvotesystem for CO2-udledning, betyder, at energiselskaberne skal købe kvoter for at kunne sælge deres produkter.
Det skriver Boosted.dk ifølge Børsen.
Ifølge professor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet vil det gøre brændstof så dyrt, at færre mennesker vil have råd til at købe det.
Han opfordrer forbrugerne til at tænke sig godt om, før de investerer i nye fossilbiler, da de kan blive dyre at køre i og svære at sælge:
"Man skal tænke sig rigtig godt om, før man går ud og køber en ny fossilbil, for den kan hurtigt blive dyr at køre i og svær at sælge."
Vil have trukket forbud tilbage
Anders Vistisen, der er Dansk Folkepartis spidskandidat til Europaparlamentsvalget, mener, at den nye regel vil lægge en urimelig byrde på danske forbrugere.
Han påpeger, at mange danskere vil få svært ved at få økonomien til at hænge sammen; især dem, der er afhængige af fossilbiler eller bor i huse uden adgang til fjernvarme.
Vistisen får støtte af flere kolleger i EU, som yderligere ønsker at rulle forbuddet mod nye forbrændingsmotorer tilbage.
Hvis EU-kvoteordningen ikke ændres eller afskaffes, forventes det, at benzinpriserne vil stige med 1,09 kr. pr. liter og diesel med 1,17 kr. pr. liter i afgifter.
Udviklingen skaber bekymring blandt både forbrugere og politikere, da de økonomiske konsekvenser kan blive betydelige.