Diskussionen om elbilers batterilevetid har længe været præget af myter og bekymringer om tidlig nedslidning og faldende værdi.
Beviset på den store mystik ligger utvivlsomt i elbilernes store værditab, men en ny test sætter nu tingene i perspektiv.
Testen er en omfattende analyse af 7.000 elbiler udført af konsulentfirmaet P3 i samarbejde med startuppen Aviloo, og resultaterne er god læsning for de, der ejer en elbil.
Testen viser, at moderne batterier klarer sig bedre end hidtil antaget og bevarer en høj ydeevne langt ud over de første år.
Analysen, der bygger på over 60.000 batteritests, dokumenterer et mønster i kapacitetstab.
I bilens første 30.000 kilometer falder batteriets kapacitet fra 100 procent til omkring 95 procent.
Det svarer til et tab på blot 15 kilometers rækkevidde for en elbil, der oprindeligt kunne køre 300 kilometer på én opladning.
Efter den indledende reduktion stabiliseres forringelsen dog betragteligt, og ved 100.000 kilometer er batterikapaciteten i gennemsnit stadig 90 procent. Selv ved 200.000 kilometer ligger kapaciteten ofte over 87 procent – langt bedre end tidligere forventninger.
Undersøgelsen afslører dog også afvigelser.
Mens nogle biler efter 200.000 kilometer stadig har over 95 procent af den oprindelige kapacitet, har enkelte batterier mistet betydeligt mere.
"I sjældne tilfælde kan kapaciteten falde under 90 procent allerede efter 10.000 kilometer," lyder det i rapporten, men disse ekstreme tilfælde tilskrives primært produktionsfejl eller skader, som typisk dækkes af fabriksgarantier.
Batteriets levetid påvirkes især af brugerens kørestil og opladningsvaner. Hyppig brug af lynopladning, ekstreme temperaturer og aggressiv acceleration accelererer slid, mens moderat kørsel og skånsom opladning kan forlænge levetiden markant.
Producenternes batteristyringssystemer spiller desuden en central rolle i at sikre stabil ydeevne over tid.
Ifølge P3 viser de nyeste feltdata, at moderne elbilbatterier ofte overgår producenternes egne garantier, som typisk dækker op til ti år eller 250.000 kilometer.
Selvom batteriets kapacitet gradvist falder, forbliver det økonomisk brugbart i mange år, og når tiden i bilen er forbi, kan det ofte få nyt liv i stationære energilagringssystemer.
"Tidligere forudsigelser om tidlig batterinedslidning har vist sig at være for pessimistiske," konkluderer undersøgelsen og understreger, at elbiler er en holdbar investering, både for pengepungen og miljøet.