Tesla har i flere år fremhævet sine elbiler som en løsning til at reducere CO2-udledningen. Beregningerne fra Tesla sammenligner deres elbiler med brændstofbiler og estimerer, at hver bil i gennemsnit sparer 20 millioner tons CO2 om året. Men en ny undersøgelse fra CO2-beregningsaktøren Greenly udfordrer Teslas påstand om at have forhindret 20 millioner tons CO2 i at nå atmosfæren i 2023. Det fortæller Boosted.
Ifølge Greenly er det faktiske tal langt lavere og kan være op til 49 % mindre – omkring 10,2 millioner tons. Greenly mener, at Tesla undervurderer emissionsfaktorerne for den elektricitet, der driver deres biler, og samtidig overdriver udledningen fra brændstofbiler.
Greenlys rapport viser, at Tesla anvender en højere CO2-emissionsfaktor for brændstofbiler end de officielle data fra myndighederne. For eksempel vurderer Tesla, at amerikanske biler udleder 445 gram CO2 per kilometer, mens de officielle tal ligger på 333 gram. I Europa er forskellen endnu større, da Tesla bruger 459 gram, mens britiske myndigheder kun estimerer tallet til 415 gram.
Derudover kritiserer Greenly Teslas lave estimat af CO2-emissioner fra elproduktionen. Tesla bruger en emissionsfaktor på 116 gram CO2 per kWh i USA, mens Greenly mener, at tallet burde være 78 % højere. Tesla nævner solenergi som en del af deres opladningskilde, men forklarer ikke, hvordan de beregner dens indvirkning.
Denne sag vækker bekymring om gennemsigtigheden i elbilindustriens CO2-beregninger. Greenly opfordrer til, at Tesla og andre bilproducenter offentliggør deres metoder i detaljer for at sikre objektive og verificerbare data. Hvis det viser sig, at elbilernes klimafordele er blevet overdrevet, kan det få politiske og industrielle konsekvenser, herunder strammere reguleringer og tab af offentlig tillid til elbiler.