Der var nok mange bilkendere der havde troet, at plug-in-hybrider allerede var forbi sin storhedstid og ville stå i bilhistorien som en overgang mellem forbrændingsmotoren og fuldelektriske biler.
Men i den seneste periode, hvor elbilernes udbredelse stagnerede, oplevede hybriderne faktisk et pust af øget popularitet.
Men med nye EU-regler, der træder i kraft i 2027, står plug-in-hybriderne over for en betydelig udfordring, som kan se svær ud at overkomme.
De kommende ændringer introducerer Euro 6e-FCM emissionsstandarden, hvilket vil medføre en dramatisk stigning i de beregnede emissioner fra plug-in-hybrider.
Sådan skriver svenske Carup.
Ifølge ICCT vil beregningsgrundlaget for plug-in-hybridernes WLTP-udledning resultere i væsentligt højere CO2-tal.
Justeringen sker, fordi det nu anerkendes, at plug-in-hybrider udleder mere udstødningsgas end tidligere antaget, og det vil utvivlsomt komme til at påvirke deres skattemæssige fordele på for eksempel grøn ejerafgift.
Den nye emissionsstandard vil have omfattende konsekvenser for bilproducenterne, der i dag opererer under EU's CO2-mål.
Plug-in-hybrider har hidtil haft en estimeret CO2-udledning på under 50 gram pr. km, men med de nye beregningsmetoder vil tallet stige, hvilket gør dem mindre attraktive at fremstille og sælge.
Producenterne vil derfor være nødsaget til at øge produktionen af elbiler for at opfylde de strenge emissionsmål. For at opnå de tidligere lave CO2-udledninger på papiret skal den elektriske rækkevidde af en plug-in-hybrid øges betydeligt, op til to og en halv til tre gange.
"Elbilen er allerede mere omkostningseffektiv for køberne. Vi antager, at mere realistiske forbrugstal for plug-in hybrider vil forstærke denne tendens," udtaler Jan Dornoff fra International Council on Clean Transportation ifølge Heise.
Det peger på en fremtid, hvor fuldelektriske køretøjer dominerer markedet, mens plug-in-hybrider gradvist falder i baggrunden.
Med de nye regler vil plug-in-hybriderne ikke længere kunne konkurrere på lige fod med elbilerne, både hvad angår emissioner og økonomiske incitamenter. Det markerer et afgørende skifte i bilindustrien, hvor bæredygtighed og effektivitet er nøgleordene for fremtiden.