Nyt batteri udviklet i Canada lover at holde i mere end 8 millioner kilometer

Biler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Canadiske forskere har udviklet et batteri med en monokrystallinsk elektrode, som kan bevare 80 % af sin oprindelige kapacitet efter mere end 20.000 opladnings-/afladningscyklusser.

Lige nu læser andre også

Batterierne i elbiler holder meget længere, end man tidligere havde forventet. En af de største bekymringer blandt dem, der overvejer at skifte til elbiler, er, at bilbatterierne hurtigt vil nedbrydes, ligesom det kan ske med smartphone-batterier.

Flere undersøgelser har dog modbevist denne forestilling. Ifølge Luca de Meo, der er administrerende direktør for Renault Group, overgår batteriernes levetid de oprindelige prognoser.

Renault oplyste, at i midten af 2022 havde mere end 99 % af alle ZOE-biler produceret siden 2013 stadig batterier med over 70 % af deres oprindelige kapacitet. Mindre end 1 % af de ZOE-modeller, der blev solgt i Tyskland mellem 2013 og 2022, havde brug for batteriskift - både inden for og uden for garantien.

"Elbiler holder længere end forbrændingsbiler, da de har færre bevægelige dele, og batterierne holder længere end forventet," sagde han ifølge pplware.

Denne tendens forventes at fortsætte, eftersom battericellekemien og batteristyringssystemerne (BMS) hele tiden forbedres. For eksempel anslår BYD, at deres Blade-batterier kan klare 5.000 cyklusser, svarende til en levetid på 2 millioner kilometer i en elbil med en rækkevidde på 400 km.

En batterilevetid på mere end 20.000 cyklusser

Forskere fra Dalhousie University i Canada har udviklet et batteri, der overgår disse tal markant. Udstyret med en monokrystallinsk elektrode er batteriet blevet opladet og afladet kontinuerligt i et laboratorie i Halifax i seks år. Efter mere end 20.000 cyklusser har batteriet stadig 80 % af sin kapacitet tilbage.

Ifølge forskerne svarer dette til en kørselsdistance på ca. 8 millioner kilometer. Projektet er finansieret af Tesla Canada og det canadiske forskningsråd for naturvidenskab og ingeniørforskning (NSERC) under programmet Dalhousie Alliance Grant.

Den monokrystallinske elektrode har den fordel, at den udsættes for meget lidt mekanisk belastning under gentagne opladninger og afladninger, hvilket forhindrer dannelse af revner. Det betyder, at batteriet ikke længere er en begrænsende faktor for bilens levetid og kan genbruges til stationære energilagringsløsninger, når bilens levetid er slut.

Anbefalet til dig