Nyt system sætter en stopper for dem, der ikke holder til højre

Biler
Foto: Shutterstock
Nu skal det være slut.

Lige nu læser andre også

Hvis der er én ting, der kan få de danske bilister op i det røde felt, så er det medtrafikanter på motorvejen, som ikke trækker ind til højre, når der er plads.

I en undersøgelse blandt danske bilister, som Verian har lavet for Vejdirektoratet, ender det helt oppe på førstepladsen over, hvad der irriterer bilisterne mest ved deres medtrafikanters adfærd.

54 procent af deltagerne i undersøgelsen valgte trafikanter, der ikke holder til højre, som én af de ting, der irriterer dem mest.

Men det er ikke kun ens medtrafikanters humør, man påvirker, hvis man ikke holder til højre. Det har nemlig også en negativ effekt på trafiksikkerheden, når trafikanterne ikke benytter den højre vognbane.

Sådan skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

”Når man ikke holder til højre, kan det give anledning til frustration blandt andre trafikanter og kan medvirke til risikabel adfærd som overhalinger højre om, kraftige opbremsninger og kørsel tæt på forankørende. Så selvom det kan opleves som det letteste at ligge i midterbanen, skal man altså rykke ind til højre, når muligheden byder sig,” siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Er det løsningen?

Nissan lancerer en ny teknologi, der skal hjælpe bilister med at undgå at blokere den venstre vognbane unødigt.

Mange trafikanter kender til frustrationen over biler, der bliver hængende i overhalingsbanen, og nu forsøger Nissan at tage fat på problemet med en opdatering af deres førerassistentsystem, ProPilot.

Den nyeste funktion i ProPilot minder føreren om at skifte bane, hvis de opholder sig i venstre vognbane uden at overhale andre køretøjer.

Funktionen aktiveres, når systemet registrerer, at føreren har kørt i venstre vognbane længere end nødvendigt. Nissan håber, at den nye funktion vil reducere antallet af 'venstrebanesurfere' og dermed forbedre trafikflowet.

Det er vigtigt at bemærke, at systemet ikke overtager kontrollen over bilen eller selv skifter vognbane.

Det kræver, at føreren har hænderne på rattet og er opmærksom, da ProPilot kun fungerer som en hjælp og ikke som en fuldautomatisk køreassistent.

I første omgang bliver opdateringen kun tilgængelig på udvalgte modeller som 2025-versionen af Rogue (kendt som Qashqai herhjemme, red.), samt modellerne Armada og Infiniti QX80.

Anbefalet til dig