Omsyn er både dyrt og besværligt: Sådan får du bilen glat igennem syn

Biler
Foto: Bridgestone
Foto: Bridgestone
Der er flere ting, du bør være opmærksom på.

Lige nu læser andre også

Det er både dyrt og besværligt, hvis bilen ikke bliver godkendt til syn – især hvis det er noget, du selv kunne have klaret på forhånd.

Du kan selvfølgelig booke en tid på værkstedet, men du kan også gøre det selv.

Tekniker hos dækproducenten Bridgestone, Christian Jensen, gennemgår nu, hvad du selv kan gøre for at få bilen glat igennem det periodiske syn.

Han skelner ikke mellem elbiler og biler med benzin- og dieselmotor – det er i store træk de samme ting, der skal være i orden.

Sådan skriver Bridgestone i en pressemeddelelse.

Tjek bilens lygter

Positionslys, nærlys, fjernlys, tågelygter, baglys, baklys, stoplys og nummerpladelys og skift selv pærer, hvis det er nødvendigt.

Glasset skal være intakt på alle lygter. Få det skiftet, hvis der er revner eller huller – ellers kan der trænge fugt ind.

Mål mønsterdybden på dine dæk

Mønsterdybden skal som minimum være 1,6 mm eller det, der svarer til tykkelsen på en tændstik. Er mønsterdybden under de lovpligtige 1,6 mm, betyder det omsyn og køreforbud.

Du kan tjekke mønsterdybden med en mønsterdybdemåler – mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. Husk at måle alle fire dæk. Tjek også om dækkene er slidt ens hen over hele mønsteret.

Christian Jensen hejser flag for, at nok kan du gå gennem synet med 1,6 mm mønsterdybde, men skal du have optimal sikkerhed på især våde veje, anbefaler han sammen med FDM en mønsterdybde på minimum 3 mm for sommerdæk og 4 mm for vinterdæk.

Dryppende væske

Når nu du er nede på knæ for at tjekke dækkenes tilstand, så se efter, om der drypper væske fra bilen – det er især ældre biler, der kan spilde olie, men det kan også være bremsevæske eller sprinklervæske, der drypper.

Så du skal undersøge det, både hvis du kører traditionel bil og elbil.

Åbn og luk alle døre, bagagerum og motorhjelm

Døre, bagagerum og motorhjelmen skal køre helt smidigt, ellers skal du i gang med smørekanden.

Derudover er det selvfølgelig vigtigt, at låsene er i orden.

Klart udsyn

Fjern alt fra ruderne, der forringer dit udsyn – det gælder både forrude og bagrude.

Og ruden skal være til at se igennem. Det vil sige, at der ikke må være væsentlige stenslag eller ridser i forrudens synsfelt.

Vinduesviskere og sprinklervæske

Selvom det kan virke som mindre detaljer, så skal vinduesviskere fungere optimalt, ligesom der skal være sprinklervæske på bilen.

Selv ved så ’lille´ en forseelse som manglende sprinklervæske risikerer du en betinget godkendelse.

Nummerplade og horn

Tjek om bilens nummerplader er skruet ordentligt fast - og tjek om lyset, der lyser på nummerpladen, virker.

Giv også lige et dyt i hornet – det skal nemlig virke, højt og klart.

Stelnummeret

Undersøg om stelnummeret er til at læse – er det ved at ruste væk, kan du prøve at rense det med en stålbørste.

Hvis det er fuldstændig ulæseligt, skal du have fat i Motorkontoret eller Skat for at få tilladelse til at indgravere et nyt.

Anbefalet til dig