Når kalenderen rammer 1. juli, får 17-årige Oskar Krogh Elbæk fra Holstebro teknisk set adgang til mere frihed bag rattet.
Men for ham stopper den frihed præcis klokken 20.
Den nye lovgivning giver unge på 17 mulighed for at køre bil alene i tidsrummet mellem klokken 05 og 20.
Noget, der i teorien gør det lettere for Oskar at komme til skole.
Men for ham ændrer det intet i forhold til de sene vagter i Bilka.
Aftenvagterne går ofte ud over tidsgrænsen, og så er bilen pludselig ubrugelig.
"Det gør ikke så meget. For mig er det et privilegie, at man må køre alene som 17-årig," siger Oskar til TV Midtvest. , der stadig ser fordelen i at kunne transportere sig selv i dagtimerne.
Hos transportminister Thomas Danielsen er stemningen positiv. Han oplever allerede nu glæde og lettelse fra både unge og familier.
Samtidig afviser han, at lovændringen vil føre til flere ulykker.
"Der er den samme risiko for, at en 17-årig kører galt, som at en 18-årig gør. Men det er klart, at der sker flere ulykker, når man øger mobiliteten med en million kilometer om året," siger han.
Sikkerhed har dog været et centralt kritikpunkt.
Kørelærer og mor Lisbeth Gregersen har tidligere udtalt, at hun frygter konsekvenserne.
"Vi risikerer at miste vores allermest dyrebare, vores børn eller vores elskede," lød det i et høringssvar.
Den nye lov ledsages af en skærpet promillegrænse på 0,2 for førstegangserhververe, som en del af indsatsen mod spritkørsel.