Markedet for brugte elbiler er i frit fald, og det skaber udfordringer for både bilforhandlere og ejere.
Flere nye elbiler og hurtig udvikling på nybilsmarkedet har fået priserne på brugte elbiler til at dykke.
Ifølge nye tal fra den svenske platform Wayke er gennemsnitsprisen på brugte elbiler faldet med hele 14 procent det seneste år.
"Vi kan se, at den elektriske omstilling fortsætter, selvom tempoet er lavere, end det har været tidligere," udtaler Martin Fransson, der er administrerende direktør for Wayke, ifølge Boosted.
Nogle modeller er dog faldet markant mere end andre.
Visse elbiler taber mellem 40 og 50 procent af deres nypris efter blot 50.000 kørte kilometer, og markedet er nærmest oversvømmet af brugte elbiler – faktisk er udbuddet næsten firedoblet de seneste to år.
Derudover er det værd at nævne, at Tesla har gentagne gange skruet ned for priserne i hele Europa, og det har tvunget priserne på andre brugte elbiler til at følge med.
Disse biler er hårdest ramt
Tal fra Wayke giver indsigt i, hvordan forskellige faktorer, herunder mærke og modelår, påvirker værditabet.
En Peugeot e-2008 fra 2022 taber 47,4 procent af sin værdi efter 50.000 kilometer, og bilens værdi forventes at være halveret efter 53.940 kilometer.
BMW i3s 120 Ah fra 2021 har et lidt lavere værditab på 43,1 procent ved samme kilometerstand, og værdien halveres efter 61.411 kilometer.
Renault Kangoo ZE Express Maxi 33 kWh fra 2019 er også en af de modeller, der hurtigt mister værd. Det viser sig, at den har et værditab på 42 procent efter de 50.000 kilometer, og værdien er halveret allerede efter 63.580 kilometer.