Tusindvis af unge starter på studiet i september, og med virkning fra den 1. juli i år bliver bilen en reel mulighed til og fra studiet - også for de 17-årige.
En brugt bil kan være et godt alternativ til offentlig transport, men hvordan vælger du den rigtige bil?
Christian Jensen fra Bridgestone guider dig gennem dit første bilkøb, så du undgår de mange faldgruber og får mest bil for pengene.
"Du skal altid være kritisk, når du køber en brugt bil, uanset om du køber den hos en forhandler eller en privatperson. Find allerførst ud af, hvad dine behov egentlig er, før du forelsker dig i en toplækker bil og mister din kritiske sans," siger han.
Nedenfor kommer Christian Jensens bedste råd og tips til dig, der skal købe brugt bil for første gang.
Gammel bil?
Du sparer selvfølgelig en del penge, når du køber brugt, men ældre biler er ofte dyrere i ejerafgift, fordi de har dårligere benzinøkonomi.
Jo ældre bilen er, jo flere uforudsete udgifter risikerer du. Til gengæld er værditabet lavere ved køb af en ældre bil.
Du får det bedste køb, hvis du køber en bil, der er 2-3 år gammel. På den korte tid er bilen blevet markant billigere, men er stadig så relativt ny, at der ikke er mange udgifter på den.
Er bilen ældre end seks år, kommer udgifterne til reparationer og vedligehold typisk.
Tjek diverse oplysninger
Hvis der er restgæld i bilen, risikerer du at hænge på den.
Det tjekker du nemt på tinglysning.dk. Du skal bruge bilens stelnummer - det står på registreringsattesten.
Derudover kan du på trafikstyrelsen.dk indtaste bilens registrerings- eller stelnummer og få adgang til synsrapporter.
Her kan du se, hvornår bilen blev indregistreret første gang, aflæse dens kilometertal og se, hvornår den var til syn sidst - og sammenholde det med sælgers oplysninger.
Vær opmærksom på dækkene
Dækkene er dit eneste kontaktpunkt med vejen og særdeles vigtige for din sikkerhed, understreger Christian Jensen fra Bridgestone.
Hvor gamle er de? Er de slidt ens, og er det samme type dæk for og bag? Er dæk slidt uensartet, kan det være tegn på, at bilen har mekaniske problemer.
Se også efter revner eller slid og tjek mønsterdybden, ifølge loven skal mønsterdybden være minimum 1,6 mm.
Sørg for at forhandle dig frem til at få vinter-eller sommerdæk med til bilen og husk at tjekke mønsterdybden på dem også.
Tjek også om der er reparationskit eller reservehjul med til bilen - og undersøg hvor gammelt og slidt det er.
De små ting og prøveturen
Det er også altid en god idé at kigge specifikt for stenslag, da selv et lille slag hurtigt kan udvikle sig til en revne.
Det samme gælder lakken. Tjek den for rider eller andre mærker.
Når alt er testet, er det tid til at prøve bilen af, og her bør du både prøve by og motorvej.
Du skal ikke nøjes med en fem minutters tur - kør mindst 20 kilometer, så du får en god fornemmelse af bilen, og hvordan den er at sidde i.
Bilen må ikke ryste, rasle eller have mystiske lyde - hverken ved start eller kørsel.
Når du sidder i kabinen bør du også tænde for ventilationsanlægget samt sædevarmen.